Aan de slag met Big Data

Waar begin je als ondernemer in het MKB?
Big data staat steevast in het rijtje van grote trends van de toekomst. Het wordt ook vaak genoemd als middel voor bedrijven om verder te optimaliseren en te groeien. Toch zijn er veel ondernemers die liever de kat uit de boom kijken of die de kennis en kunde (nog) niet in huis hebben om aan de slag te gaan met de grote databrij. Goed nieuws: je hoeft het niet groots aan te pakken. Klein beginnen is nuttig.

Vorig jaar onderzocht de Kamer van Koophandel hoe ondernemers in het MKB tegen Big Data aankijken. Uit dat onderzoek blijkt dat werken met data voor de meeste ondernemers nog een ver-van-mijn bedshow is. 46% van de ondernemers zegt geen werknemers in huis te hebben die waarde kunnen creëren met data. Tegelijkertijd ziet 32% van de respondenten dat Big Data relevant is of kan zijn voor het MKB. Opvallend in het onderzoek: hoe hoger de omzet van het ondervraagde bedrijf, hoe meer vertrouwen in het belang van Big Data.

Om uit te zoeken wat jij als ondernemer met Big Data kan, kun je klein beginnen. Het kost inderdaad tijd. Maar: voor een groot deel van de (kleine) verbeteringen die je op basis van deze data kunt doorvoeren zijn geen grote investeringen nodig. Hier leggen we je in een paar stappen uit hoe je met Big Data kunt beginnen in jouw bedrijf. 

1. Bepaal het doel

Zoveel mogelijk data gaan verzamelen heeft geen zin, als je niet weet waar je naar moet kijken. Bepaal dus eerst wat je wil verbeteren. Wil je een hogere klanttevredenheid? Wil je je eigen product verbeteren? Wil je meer klanten? Of meer prospects? Hoe concreter het doel, hoe beter.

2. Inventariseer welke data je al hebt en digitaliseer dit

Een tijdrovende eerste klus, maar wel een die je veel kan opleveren. Welke data zijn er bij jou al aanwezig? En kijk hierbij verder dan alleen je eerste ingevingen. Denk dus niet alleen aan verkoopcijfers of het aantal likes op je Facebookpagina. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar je inkoopcijfers, de populariteit van je (afzonderlijke) producten, de best- en slechtstbezochte pagina’s van je website, waar je beste klanten wonen, waar de meeste klanten wonen, voorraadcijfers, hoeveel procent van de mensen in je winkel ook daadwerkelijk iets koopt en zo zijn er nog veel meer soorten data te bedenken. 

Zorg vervolgens dat je deze data digitaliseert en een tijdje bijhoudt (als je dat nog niet deed). Digitale data is makkelijker bij te houden en te analyseren. Je kunt al de verschillende gegevens in 1 overzicht zetten. Dit kun je zelf doen of je kunt hier een tool voor gebruiken, Klipfolio is hier een voorbeeld van. 

3. Vul uw data aan met open data

Tegenwoordig hoor je weleens 'data is het nieuwe goud', maar toch is er veel data gewoon vrij verkrijgbaar. Open data zijn cijfers die zijn verzameld door de overheid of wetenschappelijke instellingen. Denk aan de cijfers die je kan vinden over je eigen gemeente en zo ongeveer alles van het CBS. Welke data een goede aanvulling zijn op de data die je zelf al hebt, hangt af van je doel. Als je bijvoorbeeld uit eigen data weet dat jouw product het goed doet bij ouderen, kan het heel handig zijn om op te zoeken in welke wijken de meeste ouderen wonen in jouw regio. Of als jouw product inspeelt op parkeerproblemen, dan kun je via de gemeente nagaan waar de parkeerdruk hoog is. Maar ook data uit vakmedia kunnen veel inzicht geven. Seizoenscijfers van je branche kunnen bijvoorbeeld laten zien hoe jij presteert ten opzichte van je concurrent. 

4. Analyseer de cijfers

Je hebt data verzameld en houdt deze regelmatig bij. Nu moet je kijken wat deze data je vertellen en wat je hiervan kunt leren. Begin met de makkelijkste vragen, bijvoorbeeld: welke producten/diensten zijn per seizoen het meest populair en door wie worden ze gekocht? Misschien had je al een vermoeden dat je product A beter verkoopt in de zomer, maar het is goed om dit terug te zien in de cijfers. Je kunt nu ook zien via welke kanalen je die verkoopt, zie je dat ook terug bij concurrenten en kun je het verschil misschien verklaren door middel van andere (open) data?  

Het analyseren van data en hier conclusies uit trekken is niet altijd makkelijk. Doe het daarom niet alleen, maar betrek medewerkers, vrienden of kennissen erbij. Wat valt hen op? Eventueel kan je ook een expert of adviseur inhuren. Hoe dan ook, het is belangrijk dat je gericht op zoek gaat naar kennis die bijdraagt aan het behalen van je gestelde doel.

Meer lezen?

Hier lees je meer over wat Big Data voor jou kan betekenen en waarom bedrijven mikken op Big Data.

 


Gericht innoveren op basis van trends

Houd je bedrijf in 2018 gestructureerd up-to-date
Eindejaar: overal zie je trendlijstjes verschijnen. De Top 5-trends in contentmarketing, IT of sales. Gebruik deze lijstjes. En: blijf dat heel 2018...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten