Klachtenregen bij Belastingdienst

Klachten over automatiseringsproblemen worden massaal gemeld

15 december 2009

Op de website Overbelasting.com zijn binnen een dag ruim 1400 'gefundeerde' klachten gemeld over de Belastingdienst. Dat komt neer op een klacht per minuut.

Voor Tweede-Kamerlid en initiatiefnemer Ineke Dezentjé Hamming (VVD) is dat hét bewijs dat staatssecretaris De Jager van Financiën de (automatiserings)problemen bij de Belastingdienst schromelijk onderschat.

Hoewel minister Donner van Sociale Zaken schat dat de gegevens van een kwart van alle belastingbetalers zoek zijn, weigerde het kabinet een meldpunt in te stellen. ,,Dus heb ik dat zelf maar gedaan en de reacties zijn ronduit overweldigend,’’ zegt Dezentjé Hamming.

De Numansdorpse politica spreekt van ‘veel schrijnende gevallen’. Het gaat vooral om mensen met meer inkomstenbronnen, van wie te veel belasting is ingehouden. ,,Sommigen wachten al anderhalf jaar op hun teruggave en kunnen daardoor nu niet op vakantie.’’

In haar overvolle mailbox treft zij echter ook klachten aan van mensen die juist te veel huur- of zorgtoeslag ontvangen van de Belastingdienst, waarmee burgers niet per e-mail kunnen communiceren. ,,Er is duidelijk behoefte aan een laagdrempelige manier om zulke fouten kenbaar te maken.’’

Behalve particulieren reageren volgens Dezentjé ook ondernemers, die bijvoorbeeld lang moeten wachten op een btw-nummer. ,,Ik kan al deze problemen natuurlijk niet persoonlijk oplossen, maar wel bundelen en in september, als er in de Tweede Kamer weer over de belastingdienst wordt gedebatteerd, voorleggen aan de staatssecretaris. Hopelijk helpt dat bij het vinden van een oplossing.’’

Bron: AD