Sponsors Jupiler League-clubs voor tachtig procent regionaal mkb

Netwerken belangrijkste motief, naast persoonlijke motieven

15 december 2009

Voor voetbalclubs in de Nederlandse Eerste Divisie wordt het midden- en kleinbedrijf steeds belangrijker. Van de sponsoromzet die de clubs in de tegenwoordige Jupiler League genereren is 80% afkomstig van regionale bedrijven uit deze sector.

Dit blijkt uit een onderzoek onder Eerste Divisieclubs en mkb-bedrijven dat is uitgevoerd door MKB-Nederland en de KNVB. De clubs hebben tussen de 120 en 300 sponsors, waarvan het merendeel mkb-ondernemer uit de eigen regio is.

Als belangrijkste motief voor mkb-ondernemers om hun naam te verbinden aan de Jupiler League geldt de mogelijkheid om te netwerken. Ook persoonlijke motieven zoals liefde voor de sport, clubbinding en affiniteit met stad of regio spelen vaak een rol. Resultaten op het veld blijken vaak nauwelijks afbreuk te kunnen doen aan de hechte band tussen club en ondernemer. Niettemin hebben de sponsoren doorgaans grote behoefte aan waardering, al kan die in kleine dingen zitten.

Bron:Zibb