Waarom adverteert Google met Chrome offline?

Practice what you preach & stay online!

28 februari 2013

Bij het eerste billboard trok ik nog verbaasd mijn wenkbrauwen op. Inmiddels zijn de offline reclame-uitingen van Google Chrome overal te zien en is het bijna een normaal straatbeeld geworden. Toch is het opvallend, dat één van ‘s werelds grootste online spelers ervoor kiest om vooral offline te adverteren.

Blijf online adverteren

Niet bepaald practice what you preach… want leerde Google ons niet dat het gebruik van  Adwords en SEO dé manieren waren om goedkoop een hoge attentiewaarde te krijgen? Met SEO zijn ze er bij Google Chrome vooralsnog niet in gelukt, als je googled op ‘browser’ wordt Chrome alleen door een gesponsorde link (Adwords) genoemd.

Hiermee is de vraag waarom Google offline adverteert nog niet beantwoord. Toch is het niet zo’n rare gedachte. De online wereld is briljant om de individuele bezoeker van een relevant aanbod te voorzien. Maar wat als je de massa wil overtuigen? Dan is het niet zo’n gek idee om offline instrumenten in te zetten.

Van onbekend naar vriend

Bijgevoegd model (zie afbeelding) verduidelijkt dat idee. Bij onbekendheid van een product is massamedia effectiever dan interactieve media. Door vol in te zetten op reclame op billboards, in abri’s en in kranten bereik je het grote publiek. Fans of ambassadeurs van je product zal je daarmee niet snel realiseren, daarvoor is interactieve media beter geschikt. Doel van het model is om te laten zien dat het (te) lang duurt om vanuit het niets online een product neer te zetten. Het is daarbij handig om je portemonnee te trekken en de hulp van massamedia in te roepen.

Maar uiteindelijk zal het gaan om echte fans; mensen die wild zijn van je product en dat graag vertellen aan anderen. Daarvoor moet je vooral goed product hebben, en relevant online acteren.

De pijn van Google

Naar mijn mening ligt daar de “pijn” van Chrome. Andere producten van Google hebben tenslotte de massa bereikt zonder dat er een cent aan offline media is besteed. Wellicht hebben ze bij Google gedacht dat het ook niet zo’n briljant product is en dat ze het daarom pushen via billboards? De toegevoegde waarde van Chrome is mij (nog) niet duidelijk.

Ik ben happy met mijn Firefox. Daar komt bij dat Google al voldoende is geïnfiltreerd  in mijn leven; ik gebruik het voor zoekopdrachten (net als 97% van de rest van Nederland), zowel zakelijke (Google Apps) als privé e-mail, Analytics, Adwords keyword tool etcetera. Genoeg Google voor mij!

Ben jij al over op Google Chrome?

Bron afbeelding: Jerry van den Broeke

Auteur

Liesette Hensen