Hoe behaal ik concurrentievoordeel met energie besparen?

Consument gevoelig voor ‘groene’ bedrijven

07 augustus 2012

Energie besparen en het gebruik van duurzame energie, biedt je als ondernemer meer voordelen dan alleen een lagere energierekening. Indirect kan het ook doorwerken in populariteit bij de klant.

Duurzaamheid wint aan populariteit. De consument blijkt er gevoelig voor. Documentaires als The Inconvenient Truth van Al Gore zorgden enkele jaren geleden al voor een groter bewustzijn bij consumenten en dat neemt alleen maar toe. Laat het daarom weten als je als ondernemer duurzame energie gebruikt en energiezuinig werkt. Gebruik dit in je uitingen naar de klant toe. Dat is al succesvol gebleken. Denk aan de wasmiddelenfabrikant, die zijn geconcentreerde middel in kleinere flessen stopt en zo minder transport dus minder CO2-uitstoot. Dat staat duidelijk op de verpakking.

Energiezuinig is stap in goede richting

Het werkt het beste om een groen totaalplaatje te laten zien, maar energiezuinig zijn is al een stap in de goede richting. Niet elk bedrijf is er momenteel al mee bezig, waardoor je als ondernemer kans hebt op een flink concurrentievoordeel.

Kortom: door zuinig met energie om te gaan bespaar je niet alleen, het kan ook extra inkomsten opleveren. Je maakt mensen tegenwoordig niet meer alleen blij met een lage prijs, maar ook met duurzaamheid. Daar heeft de consument steeds meer voor over.