Wat is het geheim van de perfecte pitch?

Tips van een ondernemer en een investeerder

08 april 2011

Kort, bondig en helder je idee kunnen presenteren én geloven in je eigen product. Ondernemer Peter Zonneveld (Greenclouds) en investeerder Vincent Kouwenhoven (eVentures) zijn het erover eens: Dat zijn de ingrediënten voor een goede pitch.

Peter Zonneveld en Vincent Kouwenhoven zijn te gast op het MKB Servicedesk en Symbid bootcamp in Utrecht. Op dit event worden de winaars van www.ditismijnbedrijf.nl klaargestoomd om hun idee succesvol te pitchen tijdens de week van de ondernemer.

Door de wol geverfde pitcher

Peter Zonneveld is een 'door de wol geverfde pitcher', zoals hij het zelf omschrijft. In zijn zoektocht naar kapitaal heeft hij 2,8 miljoen euro van de overheid beschikbaar gesteld gekregen. Zonneveld is oprichter van Greenclouds b.v. Vincent Kouwenhoven is juist een ervaren pitchenáánhoorder. Met zijn bedrijf eVentures heeft hij in tien jaar tijd al héél veel ideeën op zijn bureau gekregen. 'Van de honderd voorstellen die we binnenkrijgen, zijn er vijf interessant.'

Voorbereiding

Hoe zorg je als ondernemer dat je idee wél door de schifting komt bij een investeerder als Vincent? Het begint al bij de voorbereiding van je pitch. Peter: 'Kom daarbij tot de essentie en denk niet dat je er bent na één succesvol telefoontje met een investeerder. Eerst pitch je aan de telefoon om iemand te interesseren, daarna pitch je om met iemand om de tafel te kunnen zitten en daarna heb je weer een ander doel.'

'Een goed idee wordt nooit op één plek tegelijk bedacht'

Denk je hét gat in de markt gevonden te hebben? Vincent: 'Een goed idee wordt nooit op één plek tegelijk bedacht. Je kunt wel dénken dat wat jij hebt bedacht, nog nergens bestaat, maar doe daar goed marktonderzoek naar. Mensen die iets als nieuw presenteren dat niet nieuw is, vallen snel af.' Toch hoef je niet meteen je spullen te pakken als je niet de eerste bent met een idee. Vincent: 'Als je zóveel zelfvertrouwen hebt dat je weet dat jij een idee tot grote hoogte kunt brengen, hoef je niet bang te zijn dat een ander er met je idee vandoor gaat.' Daarbij merkt hij op: 'Heb je dat zelfvertrouwen niet, dan kun je beter meteen stoppen.'

Op naar een investeerder

Gewapend met een gezonde portie zelfvertrouwen op alle mogelijke investeerders af? Volgens Peter kun je je beter focussen op één investeerder die een visie heeft die goed aansluit op je plan. 'Bereid je vervolgens goed voor: hoe ga ik die persoon benaderen?' Is een investeerder enthousiast, dan ben je er nog niet. Vincent: 'Bijna alle ondernemers verwachten binnen twee jaar een winstgevend product te hebben. Maar in de praktijk merk ik dat de uitwerking van een idee altijd twee keer zo lang duurt dan van tevoren bedacht en drie keer zoveel kost dan gedacht.'

Eigen kapitaal

Over eigen kapitaal inzetten, hebben beide specialisten ook hun mening. Ze vinden dat je als ondernemer ook zélf op de pijnbank moet, de startfase van je idee moet voelen in je portemonnee. Vincent: 'Het grote geld moet later komen.' Peter: 'Je kunt niet vanuit een veilige omgeving om een ton gaan vragen bij een investeerder. Een ton moet je ook vanuit eigen kapitaal kunnen bekostigen.'

Laatste tip

De deelnemers van het MKB Servicedesk en Symbid bootcamp die hun idee gaan pitchen om via crowdfunding hun kapitaal bij elkaar te krijgen, kunnen goed vooruit met de ervaringen van Peter Zonneveld en Vincent Kouwenhoven. Beide mannen geven nog een laatste tip mee: 'Weet welke waarde je biedt en waarom het beter is dan bestaande alternatieven en geloof in je eigen product.'

Auteur

Lenneke Arts