'Ik blijf vertrouwen houden in mijn idee'

Ferrie Lehman voert pas weer acquisitie als de financiering rond is

15 augustus 2013

Al vier jaar is hij bezig met zijn onderneming Rubicom Narrowcasting Network. Iedereen is hartstikke enthousiast over het product van Ferrie Lehman, maar met de financiering wil het maar niet lukken.

Naam: Ferrie Lehman

Bedrijfsnaam: Rubicom Narrowcasting Network

Bedrijfsvorm: Eenmanszaak

Opgericht: 4 juli 2007

Eerste bijbaan: Bij zijn vader in de snackbar eieren pellen en de vitrine vullen.

Lokale televisie, maar dan anders

Ondernemer Ferrie Lehman biedt locatiegebonden content op plasmaschermen aan. Wat dat inhoudt? Stel, je zit te wachten op je beurt bij de kapper, dan kun je in je wachttijd kijken naar het scherm, waar nieuwtjes en voor jou relevante advertenties voorbij komen.

'Dan doe ik het toch zelf?!'  

Het idee voor Rubicom stamt van een flink aantal jaren geleden, toen Ferrie nog voor een werkgever werkte. 'Rond 2001 kwamen die grote plasmaschermen op de markt en meteen dacht ik: die moet je gebruiken als billboard! Ik werkte in een audiovisueel bedrijf en probeerde mijn baas enthousiast te krijgen voor narrowcasting. Maar helaas, hij vond het niks. Dan doe ik het gewoon zelf, dacht ik. Uiteindelijk heb ik me in 2007 ingeschreven bij de KvK, gewapend met een businessplan.'

Narrowcasting

Narrowcasting - het plaatsen van informatie op plasmaschermen - bestond toen al, maar het toespitsen op een smal publiek wordt nog weinig gedaan volgens Ferrie. 'Al sinds de opkomst wordt het medium vooral landelijk geëxploiteerd. Zo kunnen adverteerders een plek kopen op schermen bij bijvoorbeeld C1000 en Shell. Maar deze landelijke advertenties zijn vaak helemaal niet interessant voor de meeste bezoekers. Zonde van het geld,' vindt de ondernemer. Volgens hem moeten de advertenties juist aansluiten op de locatie van het scherm. 'Lokale nieuwsberichten en evenementen kunnen een aanvulling zijn als je staat te wachten bij de kassa in de supermarkt. Exploitatie zou dus lokaal en/of regionaal moeten plaatsvinden.'

Problemen met financiering

Met een gedegen plan, een getekend contract en een UIP-certificaat voor innovatief ondernemen op zak, stapte Ferrie naar de bank. Doelend op de kredietcrisis: 'Ik had zoveel certificaten kunnen meenemen als ik wilde, maar die financiering kreeg ik niet'. Al sinds die tijd voert de ondernemer een zoektocht naar krediet, waardoor hij bij mkbcrowdfunding terecht is gekomen. Dat principe kende hij al, uit de mediawereld. 'Op Sellaband worden artiesten door hun fans gesponsord om een album te kunnen opnemen. De fans die geld hebben geïnvesteerd, krijgen daarvoor in ruil een exemplaar van het album. Dat is al vaak succesvol gebleken, hopelijk werkt het ook goed voor Rubicom via mkbcrowdfunding. 

Geen acquisitie tot krediet rond is

Tot hij de financiering rond heeft, besteedt Ferrie zijn tijd aan het maken van een demo en voert hij geen acquisitie. 'Ik heb al een keer een partij moeten teleurstellen. Ik had een getekend contract met een grote klant voor vijf plasmaschermen met voor hen geschikte informatie. Maar zonder financiering kon ik niet inkopen. De opdrachtgever was heel coulant, zei: Wij wachten wel tot je de financiering rond hebt. Maar na een jaar wachten, vond ik dat ik de opdrachtgever niet meer aan het lijntje kon houden.' Nu speelt Ferrie met het idee andere bedrijven te betrekken bij Rubicom. 'Maar daar wil ik eerst nog goed over nadenken.'

Demo

Behalve op mkbcrowdfunding, concentreert hij zich op dit moment op het creeëren van een demo. 'In de snackbar die mijn broers van mijn vader hebben overgenomen, hangt nu een scherm waar ik allerlei evenementen en lokaal nieuws op plaats. Dit vul ik aan met fictieve adverteerders.'  Als het scherm straks 'gevuld'  is met opnames, maakt Ferrie een filmpje van de werking van het scherm in de snackbar om op YouTube te zetten. 'Zo kan ik straks - als de financiering rond is - aan klanten laten zien: kijk, dit is mogelijk.' Ik hoop dat ze dan mijn kracht en meerwaarde gaan ontdekken. 

Heilig vertrouwen

Ferrie heeft zichzelf geen deadline gesteld. 'Van mensen om me heen hoor ik wel: Ben je er nu nog stééds mee bezig? Maar ik geloof heilig in Rubicom en ik ben een doorzetter. Dan gooi je je idee niet zomaar overboord. Ik ben ervan overtuigd dat het een aanvulling is op het huidige medialandschap.' 

Auteur

Lenneke Arts