'Businessmodel zonder internet: geen toekomst'

Zestienduizendste exemplaar boek Eerste Hulp bij Online Ondernemen

17 augustus 2012

Ondernemers uit het mkb weten steeds beter de kansen te pakken die het internet hen biedt. Dat blijkt onder meer uit het succes van het boek Eerste Hulp bij Online Ondernemen van MKB-Nederland, de MKB Servicedesk en Google.

Internet kan jou als ondernemer helpen om nieuwe markten aan te boren en de markten waarin je je bevindt, te behouden. Deze economisch moeilijke tijd is hét moment voor ondernemers om daarin slagen te maken. MKB-Nederland, de MKB Servicedesk en Google helpen ondernemers onder meer via het boek Eerste Hulp bij Online Ondernemen bij hun eerste stappen op internet.

'Elke branche moet het internet op'

De brancheorganisaties die bij MKB-Nederland zijn aangesloten, bestellen het boek massaal voor hun eigen leden. Bert Gijsberts, voorzitter van de branchevereniging voor ondernemers in het groen VHG, kreeg gisteren het tienduizendste branche-exemplaar, uit handen van Willem Overbosch, directeur van de MKB Servicedesk. Gijsberts: "Ook voor ons zullen internettoepassingen binnenkort heel gewoon zijn. Een computerchip in een boom stuurt bij problemen automatisch informatie naar de pc van de hovenier. En wat dacht je van een consument die thuis al kleurkeuzes kan maken voor zijn nieuwe tuin? Moderne technieken leveren tijdwinst op, waardoor we meer tijd overhouden voor het ‘echte’ werk. Het is een ommekeer waar we niet omheen kunnen.”

'Vooral gevestigde ondernemers hebben hulp nodig'

Veel ondernemers worstelen nog met de vindbaarheid van hun website. Dat blijkt uit de SEO-scan, waarmee de MKB Servicedesk de afgelopen tijd de websites van ruim vierduizend ondernemers uit het mkb onder de loep heeft genomen. De boodschap aan ondernemers: verbeter die vindbaarheid, bijvoorbeeld met hulp van de hoofdstukken over SEO en SEA. Ondernemers Bernd Damme (21) en Steijn Pelle (20) beamen dit. Deze initiatiefnemers van succesvolle webwinkels als eyewear.com (zonnebrillen) en cravattapelliano.com (Italiaanse stropdassen) zien internet als de sleutel tot ondernemend succes in de 21e eeuw. “Het is tijd om internet definitief op te nemen in je businessmodel. Zet die eerste stap, ga het doen”, is hun oproep, vooral richting gevestigde ondernemers. "Jongeren hebben online in de genen, gevestigde ondernemers hebben hulp nodig. Het boekje EHBOO kan daar heel goed bij helpen.”

Het boek

Eerste Hulp bij Online Ondernemen geeft ondernemers praktische informatie en handige tips hoe geld te verdienen met hun website, zichtbaar te worden in zoekmachines en te besparen op kantoorkosten. Social media komen eveneens ruim aan bod. Vijf ondernemers - uit verschillende sectoren - vertellen in EHBOO hoe zij met succes online hebben toegepast in hun bedrijf.