Haal meer uit je klantdata met Business Intelligence

Gedrag en behoeften van klanten eenvoudig analyseren

22 oktober 2013

Net als jij zijn je klanten voortdurend bezig zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden. De vraag is dan ook continu: weet ik nog wel wat mijn klanten willen? Wat moet mijn volgende stap worden? Daar kom je achter via Business Intelligence-tools.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Bij het beantwoorden van dergelijke vragen kun je een heel eind komen met de standaard rapportages uit je financiële administratie of uit je applicatie voor klantenbeheer. Bijvoorbeeld de omzet per klant, per regio of per accountmanager. En dan afgezet tegen voorgaande perioden. Maar in de praktijk zijn standaard overzichten soms niet genoeg. Misschien blijft de totale omzet gelijk, maar doen zich onder de oppervlakte subtiele veranderingen voor. Daar moet je bovenop zitten, want dat kan iets zeggen over nieuwe behoeften en dus over de toekomst. 

Dashboards

Je kunt hier achter komen door je elk kwartaal een week lang op te sluiten in je kantoor en al die gegevens op te graven om er vervolgens Excel-sheets van te maken. Maar het kan ook een stuk sneller en slimmer met speciale software voor business analytics, ook wel business intelligence (BI) genoemd. Met deze software kun je dashboards (laten) maken, waarop data uit verschillende bronnen in één totaaloverzicht kunnen worden gepresenteerd. Door deze uitkomsten te koppelen aan je doelstellingen (Key Performance Indicatoren) zie je in één oogopslag hoe je ervoor staat.

Conucrrentievoordeel

Als je deze BI-tools toepast zul je merken dat er op sommige punten grote verschillen optreden met je verwachtingen. Een goed voorbeeld van een Business Intelligence-tool is Google Analytics. Daarmee kun je al diepgaand inzicht krijgen in het bezoek aan je website. Mkb-bedrijven in de VS hebben software voor business analytics ontdekt als middel om te concurreren met veel grotere bedrijven. Ze investeren inmiddels behoorlijk in BI-technologie, zo blijkt uit een rapport uit 2011 van CompTIA, een non profit handelorganisatie voor de informatietechnologie.

BI met je Office-software

Met SharePoint 2010 Insights kun je, bijvoorbeeld, zelf business information portals ontwikkelen, waarop onderliggende gegevens uit verschillende data-bronnen visueel worden gepresenteerd. Dat geldt voor interne bedrijfsgegevens, maar ook voor gegevens uit externe bronnen, zoals sociale netwerken. Zo is alle essentiële informatie op ieder moment in één oogopslag in te zien.

Andere BI-merken

Er zijn heel veel BI-oplossingen. Bekende merken zijn bijvoorbeeld Qlikview, Bizzscore, Pentaho (open source), Jaspersoft (open source), Business Analytics Apps (Unit4), SAP HANA for SAP Business One (mkb), SAP BusinessObjects, Oracle Business Intelligence, Oracle Exalytics, IBM Cognos en SAS. Welke software je ook kiest, BI is altijd maatwerk. Het resultaat hangt dan ook erg af van de kwaliteit van de it-dienstverlener die je met de implementatie helpt. In BI gespecialiseerd zijn bijvoorbeeld Inergy uit Delft, Inter Access uit Hilversum, Solipsis uit Brakel en Cope uit Leiden.

BI uit de cloud

BI-capaciteit kan ook online worden afgenomen, als cloud-dienst (Platform as a Service). Het grote verschil is, dat je dan via je internetbrowser je bestanden upload, beheert en de resultaten kunt inzien. Voordeel is dat je overal toegang hebt tot deze gegevens. Je betaalt per aantal projecten en hoeveelheden Gigabytes aan datatransport. Niet gek om eens een proef mee te doen. Bekende online BI-services zijn Tableau (voor iPad) Good Data, Birst en PivotLink. Niet goedkoop, met abonnementsprijzen vanaf 500 dollar per maand. Maar dat is nog altijd vele malen goedkoper dan het aanschaffen van een standaard BI-pakket.

Welke BI past mij?

De BI Tools Survey is een handig hulpmiddel om een geschikte BI-oplossing te selecteren. De survey vergelijkt de producten van veertien BI-leveranciers met elkaar. Voor alleen hulp bij de selectie betaal je 245 euro. Voor een compleet vergelijkend overzicht van de producten 725 euro.

Auteur

Fred Teunissen