Wat kan Big Data voor jou betekenen?

Haal je voordeel uit (je eigen) dataverzamelingen

22 februari 2019

Elke dag wordt een enorme hoeveelheid data geproduceerd: 2,5 triljoen bytes. Dit kunnen social media-updates zijn, cookies en weblogs maar ook meterstanden, bedrijfsadministratie of gps-locaties van mobiele telefoons. Deze zogenoemde Big Data biedt een schat aan informatie waar jij als ondernemer je voordeel mee kunt doen.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Big Data is een wat vaag begrip dat nu vooral in de IT-wereld wordt gebruikt, maar in feite is het niets meer of minder dan gebruik maken van alle bestaande data. Big Data gaat over zulke grote hoeveelheden gegevens dat ze niet meer in één systeem passen. Het kenmerkt zich verder doordat het niet gestructureerd is, uit verschillende bronnen komt en snel moet kunnen worden geproduceerd en opgevraagd. 

Met Big Data kan Big Content worden geproduceerd, complete verhalen die uniek zijn en blijvende waarde opleveren. Ook hier is de uitkomst meer dan de som der delen.

Ken je klant

Denk bij toepassing van Big Data bijvoorbeeld aan een webshop die een klant herkent en weet wat de zoek- en aankoopgeschiedenis is, waarna de klant een passende aanbieding kan krijgen. Maar je kunt ook handig gebruik maken van de informatie die consumenten delen op verschillende sociale media en informatie van gps-signalen die smartphones versturen. Je kunt dus weten wat je klant wil en waar hij is. Daar kun je als ondernemer natuurlijk op inspelen met handige marketing. Voor vrijwel alle bedrijven biedt Big Data-analyse veel mogelijkheden. Het samenbrengen van alle informatie over je bedrijf laat precies zien onder welke omstandigheden goed wordt gepresteerd en wat je kunt doen om je bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Tools

Er bestaan verschillende tools om Big Data behapbaar te maken. QlikView is zo'n programma. Hierin kun je gegevens uit heel veel bronnen zoals je machines, je werknemers, de cloud of je website samenvoegen, zodat ontwikkelingen snel worden herkend en je een heel nieuw overzicht krijgt over de processen binnen je bedrijf en het gedrag van je klanten. Het programma Obi4wan monitort sociale media als Twitter, Facebook, Linkedin of Hyves en kijkt naar weblogs, fora en nieuwsbronnen. Met dit programma zie je snel wat er speelt binnen jouw branche en wat (potentiële) klanten bezighoudt, waar je vervolgens handig op kunt inspelen.

Wat kan ik ermee?

Informatie is macht. Hoe meer informatie je hebt, des te beter kun je op de markt inspelen en voorspellen waar voor jouw bedrijf de kansen liggen. Werden beslissingen voorheen vaak op basis van een gevoel genomen, nu kun je zorgen voor onderbouwing. Je weet wat de trends zijn, je weet wat je klanten willen en je weet hoe je bedrijfsonderdelen functioneren. Ook de opkomst van Internet of Things, objecten die informatie naar elkaar sturen, zorgt ervoor dat er nog meer nuttige informatie beschikbaar is waar je iets mee kunt.

Vaak heb je als ondernemer al de beschikking over heel veel informatie, maar weet je niet goed hoe je dit kunt inzetten. Denk alleen al aan je eigen website-analyse, je kassasysteem, je administratie en je social media-volgers. Big Data-analysetools helpen je hier informatie uit te filteren.

Concurrentiepositie

AnchorMen maakt apps voor bedrijven om data toe te passen bij bijvoorbeeld de marketingstrategie en klantcontact, het opsporen van fraude door te zoeken naar onregelmatigheden in de data of analyse van machine-data om processen te kunnen optimaliseren. Rutger Wetzels van AnchorMen verwacht dat goed gebruik maken van beschikbare informatie steeds belangrijker zal worden. Bedrijven zullen hun informatie beter moeten benutten om hun concurrentiepositie niet te verliezen. 

Auteur

Marlou Visser