Pas je mailing aan op nieuwe indeling Gmail

Gmail's nieuwe inbox: zo kom je in tabblad Primair

12 juni 2017

Google heeft de afgelopen maanden wereldwijd de nieuwe inboxweergave doorgevoerd. Dat heeft gevolgen voor de e-mailberichten die je verstuurt. Zeker wanneer je een elektronische nieuwsbrief verstuurd naar je klanten, is het belangrijk om te weten in welke categorie die bij de ontvanger binnenkomt.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Google heeft de inbox verdeeld in vijf categorieen:

  1. Primair (berichten van familie en vrienden en alle andere berichten die door jou aan deze categorie worden toegekend);

  2. Sociaal (berichten van je sociale netwerken, websites voor het delen van media, online datingsites, gameplatforms e.d.)

  3. Reclame (aanbiedingen, promoties e.d.)

  4. Updates (meldingen, nieuwsbrieven, e.d.)

  5. Forums (berichten van mailinglijsten, discussieforums e.d.)

Waar komen mijn berichten?

Google past zijn eigen logica toe wanneer het gaat om het verdelen van inkomende mail in de vijf categorieën. Dat heeft bijvoorbeeld tot gevolg dat e-mails die afkomstig zijn van een E-mail Service Provider (ESP) rechtstreeks naar de Reclame- of Updates-categorie gaan. ESP’s verzorgen voor bedrijven en instellingen de verzending van hun nieuwsbrieven. Bekende Nederlandse ESP’s zijn Blinker en Copernica.

Worden mijn berichten nog wel gelezen?

Of gebruikers van de nieuwe e-mail box van Gmail jouw berichten nog wel lezen, is afhankelijk van je populariteit. Wanneer je inderdaad gebruik maakt van een ESP, dan weet je ook hoeveel van jouw berichten/nieuwsbrieven inderdaad worden geopend. Je zou nu dan ook moeten kunnen zien of die cijfers in de afgelopen weken een betekenisvolle verandering hebben ondergaan.

Beschik je niet over die technische middelen, dan zul je iets meer moeite moeten doen om je bedrijf (weer) onder de aandacht van de ontvanger te brengen.

Persoonlijk bericht

Welke van bovenstaande situaties dan ook op jou van toepassing is, in beide gevallen kan het geen kwaad om te overwegen een persoonlijke bericht aan de ontvangers van je berichten te sturen. In dat bericht stel je de ontvangers op de hoogte van jouw ‘zorg’ dat je e-mails wellicht niet meer op de juiste plaats binnenkomen, wanneer zij gebruik maken van Gmail.

Zet voor alle zekerheid de hyperlink erbij naar de uitlegpagina van Google en sluit af met het verzoek om jouw e-mails voortaan in de categorie ‘Primair’ binnen te laten komen (uiteraard is het de vrije keuze van de ontvanger of hij aan je verzoek gehoor geeft).

Je kunt er - voor alle duidelijkheid - ook nog een kort stappenplan aan toevoegen:

  • Rechtsklik op het bericht

  • Maak je keuze bij ‘Verplaats naar tabblad’ uit een van de vier categorieën

  • Alle e-mail berichten van de afzender komen voortaan in dat tabblad binnen.    

Auteur

Flip Schultz