Computer die je troost bij negatief banksaldo

Column John de Waard | Emoties verspreiden via social media

12 juni 2017

Onderzoek heeft uitgewezen dat emotionele stemmingen die online worden gezet, bijvoorbeeld op Facebook, besmettelijk zijn - zich viraal verspreiden. Dus voor je het weet is je buurman of verre vriend ook depressief.

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Whitepaper IT op orde: Hardware

Nu is er genoeg om depressief van te worden, maar volgens de universiteit van Yale en Facebook zelf, blijkt dat als het op een plaats regent en iemand  wordt daar depressief van, hij of zij in staat is om minimaal nog iemand – die helemaal geen regen ziet- via Facebook mee te sleuren in de depressie. ‘Wat mensen voelen en zeggen op één plaats, kan zich op dezelfde dag naar veel plaatsen in de wereld verspreiden’, zo schrijven de onderzoekers. Om er aan toe te voegen dat ‘online sociale netwerken de intensiteit van de wereldwijde emoties kan vergroten’.

Positief

Nu blijkt uit hetzelfde onderzoek dat positieve stemmingen nog veel sneller gaan en meer impact hebben. Wel weer typisch dus dat het negatieve deel eerst wordt vermeld in het bericht. Maar dat heeft misschien meer te maken met Facebook.

Om de verspreiding van emoties te onderzoeken werd gekeken naar hoe statusupdates veranderden als het regende. De onderzoekers kwamen er achter dat het aantal negatieve Facebook-berichten met 1,16 procent toenam en het aantal positieve berichten met 1,19 procent daalde als reactie op somber weer. Vervolgens keken de onderzoekers naar de berichten van mensen die bevriend waren met degene die beïnvloed waren door de regen, maar zelf op plekken woonden waar het weer niet zo slecht was. De uitkomst was dat elk verdrietig bericht 1,29 meer negatieve berichten genereerden dan normaal gesproken onder vrienden van die persoon.

Dat wilde ik altijd al weten…

Emoties lezen met Google Glass

Wist je trouwens dat er een app voor Google Glass is ontwikkeld die de emoties van je gezicht kan aflezen? Echt waar. Dan kijk je iemand aan met Google Glass en met die app kun je meteen inschatten of je wat kunt verkopen aan de persoon wiens gezicht wordt gescand. Handig voor je personeel in je winkel. En als je functioneringsgesprekken gaat voeren. Maar als iemand staat te kwijlen bij een Ferrari weet ik even goed wel dat hij is geïnteresseerd. En iemand die niet functioneert, staat sowieso niet te juichen bij zo’n gesprek.

De ontwikkelingen van dergelijke gadget-achtige toepassingen van ICT zijn niet meer te stuiten. Betekent dat echter dat je straks door je computer wordt getroost als je je banksaldo ziet? En wordt die stemming dan ook meteen online gezet, zodat de hele wereld mee kan lopen chagrijnen of jubelen?

Lekker man. Allemaal lachen naar de bril. Goed voor de economie. Denk ik.

Auteur

John de Waard