Gratis marktonderzoek met Google

Snel inzicht in het zoek- en koopgedrag van consumenten

24 oktober 2014

Snel en gratis marktonderzoek doen, kan dat? Dat kan. De Consumentenbarometer van Google biedt inzicht in de manier waarop mensen gebruikmaken van internet. Het online gereedschap is in het vierde jaar na de introductie uitgebreid met meer databronnen en mogelijkheden.

E-book 'Eerste hulp bij Starten'

Geïnteresseerden kunnen het consumentengedrag in 56 landen op het gebied van mobiele technologie, internetvideo en online winkelen met elkaar vergelijken. Zo kent Nederland bijvoorbeeld het hoogste aantal met internet verbonden apparaten per gebruiker: 3,6. Denk daarbij aan smartphones, laptops en tablets. Daarnaast gaat 96 procent van alle Nederlanders tussen de 24 en 35 jaar dagelijks online. Maar liefst 88 procent boekte de laatste vakantievlucht online en 46 procent vond het laatst gekochte product na eerst op internet research te doen. Zo’n 28 procent van de Nederlanders ondervindt problemen met het gebruik van websites op hun smartphone.

Google heeft de Consumentenbarometer naar eigen zeggen ontwikkeld om bijvoorbeeld adverteerders en reclamebureaus inzicht te geven in de laatste consumententrends, zodat ze hun campagnes optimaal kunnen afstemmen op het snel veranderende digitale landschap. De tool wordt echter ook gebruikt door journalisten en ondernemers om actuele consumentendata en marktspecifieke informatie te achterhalen. Zo biedt de Consumentenbarometer inzicht in hoe vaak mensen online gaan en hoeveel mobiele apparaten ze in bezit hebben. Maar ook hoe zij zich op internet oriënteren op producten en diensten, hoe ze deze aanschaffen, en in hoeverre hun winkelgedrag wordt beïnvloed door online video en andere vormen van informatie.

Uitbreiding

De Consumentenbarometer biedt na de recente revisie betere en uitgebreidere resultaten. Verticale markten die in de online tool aan bod komen, zijn kleding en schoeisel, huishoudelijke apparatuur, vliegreizen, hotels, cosmetica en boodschappen. Google zal regelmatig nieuwe categorieën en inzichten aan het aanbod toevoegen.

“Mensen gebruiken digitale media tegenwoordig voor allerlei doeleinden”, vertelt Peter Cory van Google. “Het is echter niet altijd even eenvoudig om te bepalen welke kanalen en activiteiten de beste resultaten opleveren. Zeker niet als je met verschillende markten en producten te maken hebt. De nieuwe Consumentenbarometer biedt toegang tot heel veel actuele informatie uit consumentenonderzoek waardoor gebruikers beter zicht krijgen op hoe consumenten zich online en offline oriënteren.”

Auteur

Hotze Zijlstra