Een aandeelhoudersgeschil voorkomen is beter dan hem te genezen

Column Arjen Paardekooper

10 mei 2017

In mijn praktijk adviseer ik geregeld aandeelhouders over hoe ze om moeten gaan met hun medeaandeelhouders. Een aandeelhoudersgeschil ligt soms dichtbij, maar kan door goede communicatie makkelijk voorkomen worden.

Onbeperkt persoonlijk advies

Ik werd afgelopen week gebeld door cliënt X, die aandeelhouder is in een besloten vennootschap met in totaal tien mede-aandeelhouders. Uit het niets was hij die ochtend opgebeld door een advocaat, die namens een meerderheid van zijn mede-aandeelhouders bleek op te treden. Hij stelde hem op agressieve toon allerlei vragen, onder meer over overhandiging van jaarstukken, notulen van zijn directieoverleg en zijn functioneren. Client X, die, naast aandeelhouder, tevens bestuurder was van de besloten vennootschap in kwestie, begreep helemaal niet waarom er een advocaat op hem werd afgestuurd. Hij had zijn mede-aandeelhouders al enige maanden niet gesproken en nu zat hij wat leek midden in een dreigend aandeelhoudersgeschil.

Client X was dermate boos dat hij mij opdracht gaf eens een pittige brief aan die advocaat te sturen.

Mijn eerste advies aan cliënt X was om mij helemaal geen brief te laten sturen, maar eens met zijn aandeelhouders te bellen en hen te vragen waarom ze nou een advocaat op hem hadden afgestuurd voor het verkrijgen van deze simpele informatie en het uiten van de verwijten dat hij niet goed zou functioneren. Met enige tegenzin belde met zijn aandeelhouders en al snel bleek dat er sprake was van miscommunicatie. In een simpel telefoongesprek was de eerste kou uit de lucht.

En zo ontstaan zo veel problemen daar waar er niet, of over de e-mail (of WhatsApp) wordt gecommuniceerd. De ‘tone of voice’, volume en context ontbreken bij deze vorm van communicatie en er worden makkelijk dingen geschreven die verkeerd opgevat kunnen worden.

Het advies is dus altijd om eerst de telefoon te pakken en met elkaar te praten voordat je de advocaat belt. Mocht het dan niet lukken, dan kun je altijd alsnog een advocaat bellen die gespecialiseerd is in het oplossen van aandeelhoudersgeschillen.

Auteur

Arjen Paardekooper