Wat is employer branding en hoe zet je het in voor jouw bedrijf?

Werk aan je imago als werkgever

25 mei 2020

Vraag een willekeurige top-ondernemer wat het geheim is van het succes en hij zal vertellen over zijn of haar geweldige medewerkers. Maar hoe vind je zulk personeel? Door goed in te zetten op employer branding.

Wat voor imago heb jij als werkgever? Willen mensen graag voor je werken, of hebben ze  misschien nog nooit van je gehoord? Employer branding is een term voor het profileren van je bedrijf als fijne werkplek.

Employer branding: hoe sta je er nu voor?

Als je aan de slag wilt gaan met employer branding, is het belangrijk om eerst een nulmeting uit te voeren. Onderzoek hoe jouw imago als werkgever nu is. 

  • Dit kan bijvoorbeeld door sollicitanten en je meest recent aangenomen medewerkers te vragen wat voor beeld ze hadden toen ze een sollicitatiebrief opstuurden.

  • Een andere manier is door gebruik te maken van een website als Glassdoor.nl. Hier kunnen (ex)-werknemers anoniem vertellen over jou als werkgever. Het kan soms wat confronterend zijn, maar vooral erg leerzaam.

Werk aan je imago als werkgever

Nu je weet hoe je employer branding intern wordt gezien, is het tijd om een plan te maken. Wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? Is dat onderling vertrouwen? Een cultuur vol leergierige mensen? Dit zijn de punten die je onderneming moet uitstralen.

Vervolgens stel je de employer value proposition (EVP) op: de redenen waarom werknemers juist voor jouw bedrijf moeten kiezen. Nee, een prima salaris en dito secundaire arbeidsvoorwaarden zijn hierbij niet genoeg. Zorg wel dat je de beloftes in je EVP altijd waar kunt maken. Teleurgesteld personeel is slopend voor het imago én succes van je bedrijf.

(Online) employer branding

Tijd om actie te ondernemen! Wist je dat je employer branding voor een groot deel online inzet? Deze tips helpen je om jezelf goed in de markt te zetten als werkgever:

  1. Begin bij je eigen medewerkers, zij zijn je beste ambassadeurs. Plaats video’s op je social media en website waar medewerkers vertellen over de bedrijfscultuur.

  2. Zorg voor een frisse website die past bij wat je wilt uitstralen.

  3. Besteed veel aandacht aan het schrijven van je vacatureteksten. Je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.