Webwinkels moeten verzendkosten duidelijker aangeven

Onduidelijke en hoge verzendkosten leidt tot annulering aankoop

15 december 2009

Webwinkels moeten hun verzendkosten transparanter maken. Zodra dat is gebeurd zullen consumenten nog meer vertrouwen krijgen in online kopen en betalen. Volgens de thuiswinkelmonitor waren er in 2006 6,4 miljoen Nederlanders die een online aankoop verrichten.

Toename

Ten opzichte van 2005 is dat een toename met 1 miljoen. De totale onlinebestedingen namen toe met 28% en kwamen uit op 2,8 miljoen euro. Iedereen die online koopt begrijpt dat er verzendkosten in rekening worden.

Verdwijnt

De aankoopimpuls verdwijnt echter snel als blijkt dat de begeerde televisie 75 euro meer kost vanwege de verzendkosten. Een groot deel van de online consumenten zal de aankoop annuleren en niet meer bij de betreffende webwinkel terugkeren. Online winkels doen er daarom verstandig aan om de verzendkosten zo vroeg mogelijk te tonen, bijvoorbeeld door het direct bij het product te vermelden of zodra het product in de winkelwagen wordt geplaatst.

Eenvoudig

Tevens moeten de verzendkosten zo eenvoudig en eenduidig mogelijk gehouden worden, en eventueel kunnen de verzendkosten geschrapt worden als loyalty-instrument voor vaste klanten. Een andere mogelijkheid is om gratis verzendkosten aan te bieden boven een bepaald aankoopbedrag. Verzendkosten zijn dus eigenlijk een interessant marketinginstrument.

Meer weten

Wil je meer informatie over het beheren van een webwinkel? Klik dan hier voor meer over het opstarten van een webwinkel en hier voor meer over de wettelijke regelgeving.

Bron: MKBnet/Marketing Rendement