Aantal buurtsupermarkten flink afgenomen

Gemiddeld steeg de winst ten opzichte van 2005 met bijna 100 procent.

15 december 2009

Het aantal supermarkten in Nederland is vorig jaar met ruim honderd filialen afgenomen. De daling kwam vooral voor rekening van de kleinere buurtwinkels. Eind 2006 telde Nederland 2489 supermarkten. Dat blijkt uit het jaarlijks onderzoek van accountants- en adviesorganisatie Deloitte, dat woensdag werd gepubliceerd.

De branche liet vorig jaar winstherstel zien, na een aantal moeilijke jaren als gevolg van de prijzenoorlog die consumenten prijsbewuster maakte. Gemiddeld steeg de winst ten opzichte van 2005 met bijna 100 procent. Een dergelijke stijging kwam niet eerder voor.

Grote supermarkten

Met name de grotere winkels verkochten veel meer dan in het voorgaande jaar. "Algemeen geldt: hoe groter de supermarkt, hoe groter de winst en winststijging", aldus Paul op Heij van Deloitte. Bijna de helft van de ondervraagde ondernemers denkt dat de winst ook dit jaar zal toenemen.

Kritische klant

Supermarkten moeten hun best blijven doen om de kritische klant aan zich te binden. Veel ondernemers zijn van plan hun assortiment uit te breiden met meer kant-en-klaarproducten, verse groente, fruit en vleesproducten. Grote winkels leggen meer biologische producten in de schappen. Ook komen er meer producten met een keurmerk van gezonde voeding. De kleine supers zijn minder happig op vernieuwende producten en verbreden liever het bestaande assortiment.

Geen keurmerk nodig

Of de consument op deze assortimentsuitbreiding zit te wachten, is nog maar de vraag. Meer dan de helft (60 procent) van de 2730 ondervraagden klanten zegt geen keurmerk nodig te hebben om te bepalen of een product een gezonde keuze is. Toch koopt bijna vier op de tien wel eens een product met een dergelijk keurmerk. Wel hechten consumenten veel waarde aan verse producten en een ruime keuze en kwaliteit van groente, fruit en vlees.

Bron: Zibb.nl