Franchisenemers loyaler naar de formule dan franchisegevers

Scoren door samenspel: loyaliteit in franchise

11 oktober 2013

Onderzoekbureau 121interaction heeft in het afgelopen jaar onderzoek uitgevoerd onder 70 franchisegevers en 630 franchisenemers. Eén van de uitkomsten is dat franchisenemers loyaler zijn naar de formule dan franchisegevers.

In vijf stappen een bedrijf starten

Wat zijn de bindingsfactoren tussen franchisenemer en franchisegever? Wat zijn belangrijke sturingselementen hierin? Deze vragen worden (deels) beantwoord met de uitkomsten van het onderzoek ‘Loyaliteit in Franchise’ door 121interaction.

Loyaliteit

Dit onderzoekbureau heeft in het afgelopen jaar onderzoek uitgevoerd onder 70 franchisegevers en 630 franchisenemers. Eén van de uitkomsten is dat franchisenemers loyaler zijn naar de formule dan franchisegevers.

Franchising is een overeenkomst tussen 2 partijen:

1. De franchisegever: de grote organisatie (eigenaar van de formule) 

2. De franchisenemer: de gebruiker van de formule

De franchisegever geeft de franchisenemer het recht om tegen een bepaalde vergoeding een onderneming met dezelfde handelsnaam te exploiteren. Het franchisebedrijf is eigendom van de franchisenemer.

Het onderzoek werd mogelijk gemaakt door ABN AMRO,GIBO GroepMKB Adviseurs, AccountView, AG advocaten en First Formula. Het is voor het eerst dat in Nederland ooit op wetenschappelijke basis een dergelijk grootschalig onderzoek is uitgevoerd.