Checklist Turbomanagement

Hoe kan ik slimmer werken?

31 mei 2011

Durf jij lui te zijn? Achterover te leunen als iemand een fout maakt? Te vieren dat je omzet minder sterk daalt? Minder doen en toch meer bereiken. Dat is volgens Jeroen Busscher, auteur van het boek Turbomanagement, de sleutel voor succesvol ondernemerschap.

We leven in een kennistijdperk waarin we steeds meer toe gaan naar Het Nieuwe Werken. Daarom verwachten we van onze werknemers dat ze zelf nadenken, creatief en ondernemend zijn, verantwoordelijkheid nemen en klantgericht en productief zijn. Dat vraagt ook om ander leiderschap. Succesvolle ondernemers onderscheiden zich door vertrouwen te geven en niet alles zelf te willen weten en te doen. Ook zo’n turbomanager worden? Dit zijn de vijf turbo regels.

1 Wees niet de norm, maar enthousiast

Je bedoelt het zo goed als je een compliment geeft. Maar wel eens nagedacht over wat je dan feitelijk doet? Je keurt iets goed. ‘Fijn, je hebt het precies gedaan zoals ik wilde.’ Als je wilt dat je mensen zelf nadenken, is het enige dat je hoeft te doen blij te zijn met het behaalde succes.

2 Faciliteer en behoed je medewerkers voor gedoe

Mensen hebben drie dingen nodig om hun werk goed te kunnen doen; een warm nest, werkzame kaders en een gedeelde ambitie. Aan jou de schone taak om daarvoor te zorgen. Hoe je dat doet?

  • Bied kennis, opleiding en inspiratie

  • Geef ze de juiste spulletjes 

  • Bied ondersteuning (ICT, HR, werkende systemen)

  • Bepaal waar iemand verantwoordelijk voor is

  • Maak duidelijk waar de grenzen liggen (technisch, moreel en juridisch)

  • Bescherm ze tegen bureaucratisch geneuzel

3 Bemoei je niet met de inhoud en proces, maar maak duidelijke output afspraken

Begint je medewerker wel op tijd en maakt hij geen fouten? Niet mee bemoeien. Ook niet waar hij mee bezig is. Maak wel afspraken over welke bijdrage hij levert voor de klant en hoe je die meet. Wanneer en hoe kijk je naar geleverde output en wat doe je als die niet wordt gehaald? Verder, lekker zijn gang laten gaan.

4 Houd je handen thuis, wees lui

Kijk rond. Regel even wat. Zet af en toe even de turbo aan en laat vooral heel veel  gewoon lekker gebeuren. Een goede manager durft lui te zijn en grijpt niet direct in als er iets fout dreigt te gaan, maar kijkt hoe mensen het zelf oplossen en daarvan leren.

5 Vertrouw ze

Mensen leren door te doen. Door de fouten die ze daarbij maken en de inzichten die ze krijgen. Door erop te vertrouwen dat ook jouw werknemers zich op die manier blijven ontwikkelen, krijgen ze zelfvertrouwen en dat hebben ze nodig om te kunnen excelleren.

Direct aan de slagWil je direct over gaan tot actie? Hierbij vijftien punten waar je direct mee kunt stoppen en vijftien alternatieven die wel werken.

Niet doen                        Wel doen

  • Instrueren                         Verantwoordelijk maken

  • Controleren                       Output afspreken

  • Meedenken                       Verwarren

  • Antwoorden                       Tegenvragen

  • Evalueren                          Vieren

  • Motiveren                           Faciliteren

  • Complimenteren                 Genieten

  • Kritisch zijn                        Een blije eikel zijn

  • Vechten                             Aikido beoefenen

  • Ergeren                              Negeren

  • Focussen                           Ontspannen

  • Coachen                             Vertrouwen

  • Voorbeeld gedrag vertonen    Interesse hebben

  • Aanspreken op gedrag          Helpen

  • Hard werken                         Lui zijn

Doe de scan

Eerst weten of jouw bedrijf helemaal klaar is voor Het Nieuwe Werken? Doe dan nu de scan en kijk of jij de volle 100 punten scoort! Je krijgt op basis van je persoonlijke score tips en aanbevelingen om nog slimmer te gaan werken.  

Auteur

redactie - Brigiet Bluiminck