Muziek in je bedrijf: onbekend maakt onbemind?

Column | Waarom top 40 niet altijd de beste keus is

21 januari 2013

Laatst sprak ik een marketingmanager van een middelgrote retailketen over de toepassing van muziek. Het gesprek was overwegend positief tot we het kregen over de stijl van de muziek.

De marketingmanager zei mij met volharding: “Ik wil zeker geen skyradio of suffige muziek want daar val ik van in slaap!” Toch wel een hele bijzondere uitspraak vond ik. Zeker in de retail draai je de muziek voor je klanten en niet voor jezelf. Wat wij ondernemers vinden van de muziek is persoonlijk en daarmee vaak niet echt relevant. Toch zijn er veel bedrijven die de persoonlijke smaak laten gelden. Met alle gevolgen van dien.

Achtergrond 

Ik vraag deze mensen vaak of zij wel eens uitgaan of buiten de deur eten. Het antwoord is natuurlijk ja. Tijdens dat gezellige uitstapje staat er nagenoeg altijd muziek aan op de achtergrond. “Ken je die muziek dan ook altijd tot op de titel...?”.  Dan wordt het stil en begrijpt men meteen het punt.

Geijkte hits

Voor het oor “onbekende muziek” kan juist veel beter werken dan de geijkte Top 40-muziek. Daar hoor je steeds dezelfde hits voorbij komen, wat soms tot irritatie kan zorgen. Zo werkt het ook op de werk- en retailvloer. Juist om deze reden is het van belang om muziek te kiezen die aansluit bij de gehele marketingmix. Wanneer de muziek wordt gebruikt als een sfeerversterker doet de “bekendheid” niet echt meer mee, dan gaat het erom dat het resultaat geoptimaliseerd wordt. Natuurlijk zijn er ook genoeg gelegenheden voor Top 40-muziek zoals in de clubs, cafés en bijvoorbeeld een hippe kleding winkel. Voor deze groep is het zelfs een must omdat het bij de algehele uitstraling en marketingmix past.

Ondernemers moeten zich dus niet laten leiden door de persoonlijke muzieksmaak. Kies liever voor de juiste stijl, óók als dit voor het oor onbekende muziek is.