Durf rigoureus te zijn

Column l Ondernemers zijn er niet om redelijk te zijn

27 augustus 2012

Een heerlijk woord, rigoureus. Een belangrijk woord ook. Zeker voor ondernemers. Het woord rigoureus maakt het verschil tussen middelmatig goede ondernemers en briljante ondernemers.

Whitepaper 'Benut je online kansen: communicatie'

De wereld bestaat uit een oneindige hoeveelheid aspecten in eindeloos veel nuances. Dé werkelijkheid bestaat niet, we zien de wereld allemaal door onze eigen bril. Keuzes maken is in die zin oneindig complex, er zijn zoveel zaken waarmee je rekening zou kunnen houden.

Ongenuanceerd en lomp

We zouden allemaal redelijke mensen willen zijn, maar helaas, redelijke mensen komen tot niets. Ondernemers zijn er niet in de wereld om redelijk te zijn, ondernemers zijn in de wereld om tot iets te komen. Daarom is nogal eens de redelijkheid en de nuance niet hun vriend en moeten ze rigoureus zijn. Ja, rigoureus is ongenuanceerd, soms lomp of zelfs gewelddadig, maar rigoureus zijn betekent wel dat je een keuze kunt maken.

Al het geld op één nummer

Briljante ondernemers dúrven rigoureus te zijn als ze keuzes maken. Ze doen niet een beetje van dit en een beetje van dat, ze durven al hun geld op één nummer te zetten.

Briljante ondernemers gaan rigoureus met aandacht en tijd om. Ze weten waarin ze briljant zijn en het verschil kunnen maken en hebben het lef alles waar ze middelmatig of zelfs gewoon goed in zijn, uit te besteden, niet te doen of op anderen te vertrouwen.

Laf, zwak en briljant

Briljante ondernemers durven rigoureus eerlijk naar zichzelf te kijken. Ze zoeken niet voortdurend bevestiging van wat ze doen in anderen, maar durven de werkelijkheid van de spiegel aan. Ze weten waarin ze laf zijn, ze weten waarin ze zwak zijn, ze weten waarin ze dom zijn. Maar zo weten ze ook, rigoureus, waarin ze briljant zijn. De kwaliteit waarmee ze het verschil kunnen maken.

Rigoureus saai

Als de wereld bevolkt was met louter rigoureuze mensen zou het een grote puinzooi geworden. De wereld zou in vuur en vlam staan en geen boom zou nog overeind staan. Lang leve de nuance. Gelukkig bezit 95% van de mensheid het talent voor nuance en redelijkheid. Die mensen die die kwaliteit niet bezitten richten veel schade aan. Maar weer 95% van hen zijn die mensen die positief het verschil maken. Zieners, leiders, ondernemers. Zonder hen zou de wereld rigoureus saai zijn.

Jeroen Busscher is spreker, consultant en auteur van verschillende managementboeken waaronder Turbomanagement, minder doen, meer bereiken.

Auteur

Jeroen Busscher