Beheeroplossingen voor Het Nieuwe Werken

Hoe houd je de ICT-regie in handen?
Het Nieuwe Werken heeft de bedrijfssituatie in Nederland fundamenteel omgegooid. Hoe ga je daar als ondernemer mee om? Hoe behoud je zelf de regie over je bedrijfsvoering? Hoe beheer je de privéapparatuur waarmee steeds meer medewerkers tegenwoordig contact maken met je bedrijfsnetwerk?
Werkplekbeheer
Natuurlijk, Het Nieuwe Werken biedt vele voordelen. Maar het beheer ervan is voor veel ondernemers een voortdurende bron van zorg. Wat kun je bijvoorbeeld nog met werkplekbeheer als iedereen constant van zijn plek loopt? Waarom zou je je blindstaren op een desktop, als de gebruiker ervan meestal via zijn van thuis meegebrachte smartphone aan het werk is?
 
Apparaat- en applicatiebeheer
Om de situatie onder controle te houden, kun je je daarom beter richten op de gebruiker in plaats van op de werkplek. Of liever nog: op de (mobiele) apparatuur en applicaties die hij gebruikt. Deze vorm van beheer is inmiddels een aparte discipline geworden en kent twee varianten: Mobile Device Management (MDM), dat zich richt op het beheer van het gehele mobiele apparaat, en Mobile Application Management (MAM), dat wat kieskeuriger is en beheer op applicatieniveau mogelijk maakt.
 
Mobile Device Management (MDM)
MDM is een krachtige oplossing en stelt je in staat een willekeurig toestel volledig over te nemen. Zo kun je op afstand data versleutelen, backups maken, patches installeren en een apparaat zelfs compleet wissen in het geval van diefstal of oneigenlijk gebruik. Dat lijkt mooi - en is het in principe ook - maar alleen als het een bedrijfstoestel betreft. Want zodra het over Bring Your Own Device (BYOD) gaat, ben je eigenlijk illegaal bezig. Je kunt juridisch gezien immers niet zomaar andermans eigendommen onklaar maken door ze op afstand te wissen.
 
Mobile Application Management (MAM)
Beter is het daarom gebruik te maken van MAM. Hiermee kun je in grote lijnen hetzelfde als met MDM, maar dan op applicatieniveau. Dat geeft je de mogelijkheid privéinstellingen en persoonlijke software met rust te laten en je slechts te bemoeien met applicaties, instellingen en data die toebehoren aan je bedrijf. Zo voorkom je juridische valkuilen en kun je gericht gaan beheren, zonder steeds binnen te dringen in de privésfeer van je medewerker.
 
Terug naar de bron
Groeit echter het aantal mobiele apparaten, dan kan zowel MDM als MAM een enorme klus worden. Zeker als medewerkers in het kader van BYOD de meest uiteenlopende toestellen en platforms zijn gaan gebruiken. In zo´n situatie kan het geen kwaad om ook eens andere beheeroplossingen te overwegen. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten niet langer alle losse eindapparatuur te beheren, maar slechts ‘de bron’ (ofwel: alle bedrijfsapplicaties en bijbehorende data, samengebracht op één centrale plek).
 
Virtual Desktop Infrastructure (VDI)
Een prima methode om te komen tot een dergelijk ‘gecentraliseerd beheer’, is Virtual Desktop Infrastructure (VDI). Hiermee maak je van alle eindapparatuur zogenaamde thin clients en parkeer je alle software en data zoveel mogelijk centraal op een server. Op die manier kun je het beheer beperken tot slechts één centrale plek (de server) en krijgen alle werkstations (van desktop tot smartphone) slechts een beeld (de virtuele desktop) voorgeschoteld van wat er op de server gebeurt. Zo blijft bedrijfsgevoelige informatie altijd achter op de server en hoef je je dus niet langer druk te maken over het beheer van afzonderlijke devices. De belangrijkste software op de markt voor VDI is: VMware vSphere, Microsoft Hyper-V en Citrix XenServer.
 
Cloud Computing
Het trucje dat VDI hierboven uithaalt - thin clients in combinatie met een ‘rich server’- lijkt natuurlijk erg veel op een andere oplossing die de laatste tijd snel aan populariteit wint: cloud computing. Wanneer je overweegt je beheer te centraliseren, is daarom ook een overstap naar de cloud een reële optie. Daarbij biedt de cloud bijkomende voordelen op het gebied van schaalbaarheid en flexibiliteit.
 
'Eenvoudig en complex'
“Het Nieuwe Werken is binnen het MKB een fenomeen dat erg leeft. Net als cloud computing", zegt Ron Groen, directeur van ExpectiT, een ICT-bedrijf dat zich specifiek richt op het MKB. "Mijn inschatting is dat op dit moment zo’n 15 tot 20 procent van de MKB’ers actief is in de cloud, maar dat aantal zal de komende tijd waarschijnlijk snel stijgen. De overige 80 à 85 procent is zich over het algemeen zeer bewust van de kansen die er liggen en wacht slechts op een ‘triggermoment‘ om over te stappen. Zoals een server die aan vervanging toe is, want dan sta je opeens werkelijk voor de keuze of je investeert in een nieuw exemplaar of kiest voor de cloud."
 
"Wat betreft beheer is de situatie door Het Nieuwe Werken zowel eenvoudiger als complexer geworden", weet Groen. "Eenvoudiger aan de serverkant, complexer als het gaat om devices. Servers staan immers steeds minder vaak op locatie bij klanten en steeds vaker bij elkaar in een datacentrum. Dat scheelt alleen al in reistijd. Devices daarentegen worden steeds diverser. Waar je vroeger voornamelijk met desktops van doen had, beheer je tegenwoordig een breed palet aan apparaten en platforms. Elke ondernemer die overweegt over te stappen naar de cloud adviseer ik niet te bezuinigen op de internetverbinding. In veel gevallen zou je zelfs met minder dan glasvezel geen genoegen moeten nemen, want pas dan kun je ervan op aan dat alles soepel werkt. Neem in je kostenplaatje echter mee dat een gewone ADSL-verbinding zo’n 50 tot 60 euro per maand kost, terwijl je voor een zakelijke glasvezelverbinding al snel een paar honderd euro per maand moet neertellen.”

Bouw snel en goedkoop je eigen website

Gebruik een online websitebuilder en een gratis beeldbank
Veel ondernemers denken dat het opzetten van een eigen website duur, arbeidsintensief en tijdrovend is. Ten onrechte. Want tegenwoordig bouw je voor...

Backups maken, hoe doe je dat?

Over tapes, NAS-systemen, images en co-locaties
Backups. Geen ondernemer zal de noodzaak ervan ontkennen. Toch blijkt uit onderzoek in opdracht van KPN dat 39 procent van de Nederlandse MKB’ers...

Bedrijfscontinuïteit en IT: zorg altijd voor een plan B

Verzeker je bedrijf van voortbestaan bij calamiteiten
Hoe goed je je automatisering ook op orde hebt, er kan zich altijd een calamiteit voordoen. Je server loopt vast, de stroom valt uit of een brand legt...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten