Ondernemer, blijf focussen op je specialisme

Column | Neem alleen klussen aan die binnen je focus vallen
Dat focussen belangrijk is, zal iedere ondernemer met me eens zijn. Dat het lastig kan zijn om die focus in de waan van de dag vol te houden, weten we ook allemaal. Om me heen zie ik steeds meer ondernemers die hun focus loslaten. Hun belangrijkste reden: er moet omzet gemaakt worden.
Resultaat is dat ondernemers hun focus kwijtraken en bezig zijn met opdrachten die ze eigenlijk niet willen doen, of die niet binnen hun specialisme vallen. Bovendien voeren ondernemers die opdrachten uit tegen tarieven waarvoor ze het eigenlijk niet kunnen doen, doordat ze er zoveel tijd in moeten steken. Heb het lef om wél te gaan focussen.
 
Toekomst van je bedrijf
Afgelopen week had ik een gesprek met een collega-ondernemer. Het gesprek was geanimeerd als altijd, we praatten bij over de dingen waar we mee bezig zijn. Aan uitdagingen geen gebrek! Maar halverwege het gesprek gaf hij schoorvoetend toe dat het omzettechnisch gezien niet zo lekker gaat en dat hij zich zorgen maakt over de toekomst van zijn bedrijf.
(Tussen haakjes: het valt me op dat deze eerlijkheid helaas eerder uitzondering dan regel is. Erg jammer. Door te zwijgen over de moeilijke dingen, creëer je als ondernemer weinig ruimte om geholpen te worden door je collega-ondernemers).
 
Paniekreactie
In mijn ogen heeft deze collega-ondernemer al jaren een goedlopend bedrijf, met mooie projecten bij mooie klanten. Toch blijkt het dus lastig om die positieve lijn vast te houden. Opdrachtgevers geven hem minder (gemakkelijk) opdrachten, iets wat bij hem heeft geleid tot een paniekreactie: ik neem alle opdrachten aan die zich aandienen. Daardoor doet hij nu dingen die hij niet wil doen, tegen tarieven die absoluut niet kunnen.
 
Plan van aanpak
Dat het binnenhalen van opdrachten nu misschien minder gemakkelijk gaat dan enkele jaren geleden, is absoluut geen reden om je focus los te laten. Daarmee veroorzaak je een paniekreactie met een negatief resultaat. Herneem de focus met dit plan van aanpak:
 
1.  Definieer heel scherp jouw specialisme (durf te doen waar je goed in bent);
2.  Definieer heel scherp een doelgroep;
3.  Ga in gesprek met mensen uit je doelgroep om zo hun wensen en behoeften aan jouw specialisme in beeld te krijgen;
4.  Ontwikkel op basis van je inzichten uit deze gesprekken diensten en/of producten die echt van toegevoegde waarde zijn voor jouw doelgroep;
5.  Profileer jezelf op alle mogelijke manieren met je specialisme en deel je successen (durf je verhaal te vertellen);
6.  Neem alleen klussen aan die binnen je focus passen en uiteraard tegen een fatsoenlijk tarief (belangrijk: alle andere opdrachten schuif je natuurlijk door naar collega-ondernemers, die een andere focus hebben).
 
Durf gericht opdrachten binnen te halen
Het realiseren van omzet is het allerbelangrijkste als ondernemer. Om dat te doen, steek je je kostbare tijd het liefst in datgene waar je echt goed in bent. Daar krijg je immers energie van. Veel succes met het bepalen van je focus en het gericht binnenhalen van mooie en uitdagende nieuwe opdrachten. De kansen zijn er!  
 
Natuurlijk hoor ik graag wat het gericht binnenhalen van klussen jou gebracht heeft: deel je successen met mij via Twitter (@florisvenneman).

Hoe ziet mijn doelgroep eruit?

Doelgroep segmentatie en adressen inkoop
Het versturen van een mailing heeft alleen effect als de tekst en vorm zijn afgestemd op de doelgroep. Dan is de volgende stap, het inkopen van de...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten