Ben je betrouwbaar of te vertrouwen?

Column | Betrouwbaarheid versus professionaliteit

26 november 2012

Als je met ondernemers praat hoor je het soms bijna kraken onder de hersenpan. Druk bezig. Bijvoorbeeld met nadenken over hoe ze mensen kunnen overtuigen om klant te worden. Maar hoe doe je dat? Hoe laat je de klant jou kiezen? Wat maakt dat een klant met jou in zee wil gaan?

Een goed product of dienst leveren maakt je wel betrouwbaar, maar gaan klanten je daardoor ook vertrouwen? Een belangrijk antwoord vind je in dit interessante voorbeeld van Simon Sinek. 

Oppassen met het kiezen van je oppas

Hij vertelt over een stel dat oppas zoekt voor haar dierbaarste bezit; de pasgeboren zoon. Recent is twee straten verderop een nog onbekende vrouw komen wonen Ze heeft meerdere jaren aantoonbare werkervaring met jonge kinderen. Een professional dus. Ook is het buurmeisje van 15 jaar beschikbaar. Ze heeft geen enkele ervaring. Wel kennen ze haar al meer dan tien jaar. Wie denk je dat ze zullen vragen? En denk eens heel diep na. Wie zou jij kiezen?

Het buurmeisje of de onbekende professional? 

De meeste mensen kiezen het buurmeisje. Ook al levert ze misschien een minder goede dienst of product, zij krijgt het vertrouwen. Onbewust besluiten mensen dat het buurmeisje in doen en laten meer zal aansluiten bij de eigen wensen, waarden, principes en verwachtingen. Ze is immers ‘één van ons’. Haar kun je vertrouwen. Of het nou klopt of niet.

Schep vertrouwen bij de klant

Dit is een belangrijke les voor ondernemers. Een goed product leveren maakt je wel betrouwbaar, maar je klant vindt diep van binnen vertrouwen nog belangrijker. Een voorbeeld: ook al vergeet die vriend altijd verjaardagen en is hij altijd te laat, we vertrouwen hem voor meer dan 100 procent. En andersom kennen we allemaal van die types die we voor geen meter vertrouwen, ondanks dat ze zich zeer betrouwbaar gedragen.

Vertellen waar je voor staat

Zoals gezegd ontstaat vertrouwen onder andere wanneer je verwacht dat de ander zal aansluiten bij jouw wensen, waarden, principes en verwachtingen. Wil je dat mensen je klant worden, en liefst ook nog je ambassadeur? Vertel waar jij voor staat en waar jij voor gaat! Op je site, en vooral in persoonlijk contact. Dit is een van de meest krachtige manieren om als ondernemer jouw droomambitie werkelijkheid te laten worden.

Auteur

Peter Scherjon