Ondernemen met uitdagingen

Column | Voor welke uitdagingen staan starters tegenwoordig?

27 juni 2017

Ter inspiratie voor mijn columns hier op MKB Servicedesk heb ik samen met Erik-Jan van Emmerik een aantal interviews gedaan met ondernemers en met accountants. Gewoon om eens meer te horen over de uitdagingen waar ondernemers in deze tijd voor staan, zowel voor de commerciële kant van het ondernemen als de financiële kant.

In de financiële wereld heeft vooral Erik-Jan zijn sporen verdiend, vandaar dat ik hem heb gevraagd met me mee te gaan. Zelf ben ik vooral bezig met de commerciële kant van ondernemingen: ik kijk naar kansen voor nieuwe businessmodellen en mooie proposities.

Van verlamming naar vernieuwing

Uit de gesprekken met ondernemers blijkt dat er sprake is van verlamming. Ze merken en constateren dat er problemen zijn, ze weten dat er dingen moeten veranderen. Toch blijven ze als een konijntje op de snelweg zitten wachten totdat ze worden platgereden. Er is maar één oplossing als jij datzelfde gevoel hebt, en die is niet makkelijk: erken dat er uitdagingen zijn, dat dingen niet meer zo makkelijk gaan, maar dat je er, door de schouders eronder te zetten, goed uit kan komen. Gun jezelf de kans om uit de verlamming te komen door te innoveren en betrek je personeel, je klanten en belangrijke relaties om slim, efficiënt en doelgericht zaken aan te pakken.

Help je start-up verder!

Door al deze verschillende mensen te betrekken ontstaat er commitment voor een gezamenlijk doel: je (startende) onderneming verder helpen en bestaansrecht bieden voor de toekomst. Dus: creëer inzicht in je bedrijf zodat je “in control” komt/bent/blijft. En durf ook je trots (want die heb je als ondernemer) even opzij te zetten met als doel: weer in beweging komen en met hernieuwde energie de markt in gaan.

Financiering is en blijft lastig, of toch niet.

Voor een goed plan is altijd geld. Voor ondernemers die aantonen heldere plannen te hebben voor de toekomst, zal een bank graag kansen creëren en dus bereid zijn om te investeren. Maar helaas: veel ondernemers zijn niet bereid écht te veranderen en durven niet te innoveren. Ze doen al jaren hetzelfde en dat heeft altijd gewerkt: waarom zouden ze nu veranderen?

Een bank (of andere financier) is heus bereid om te financieren, om geld te lenen of in geval van een VC misschien zelfs te participeren, maar dan moet je wel een degelijk plan hebben. Erken daarom dat je bepaalde zaken anders moet gaan aanpakken.

Huishoudboekje op orde

De basis van een financieel gezond bedrijf is natuurlijk zorgen dat je in ieder geval je eigen huishoudboekje op orde hebt. Helaas zijn er steeds meer klanten die later betalen en de grens van de vervaldatum van een factuur eigenhandig opschuiven. Tijdens de gesprekken met ondernemers schrok ik behoorlijk: sommige klanten hanteren betalingstermijnen van 180 tot soms wel 210 dagen! Dit betekent natuurlijk dat er enorm veel wordt voorgefinancierd. Dit is vanzelfsprekend alleen mogelijk als je binnen je eigen bedrijf de financiën goed geregeld hebt en als je werkkapitaal dit toelaat. Maar het is en blijft een enorm risico.

Afscheid nemen

Veel grotere partijen, zoals warenhuizen of inkoopcombinaties, veranderen (vaak eenzijdig) betalingscondities of vooraf afgesproken inkoopprijzen. Voor ondernemingen die zaken doen met deze grotere partijen blijft er daardoor weinig of helemaal geen marge over. Eén van de ondernemers die we interviewden, gaf ons een duidelijke tip: durf afscheid te nemen van deze klanten: liever géén klant dan een klant waar je zelf failliet aan gaat. Oftewel: een echte klant is een betalende klant.

Je core business

Naast afscheid nemen van klanten waaraan je niks verdient, en die dus eigenlijk geen klanten zijn, is het ook verstandig om eens te kijken naar je eigen core business. Waarom ben je begonnen met dit bedrijf? Wat is je toegevoegde waarde eigenlijk? Misschien ben je er allerlei zaken bij gaan doen, terwijl je juist zo goed bent in.... Vul maar in! Heb het lef om juist ook in deze tijden afscheid te nemen van alle mooie bij-avonturen en steek weer al je tijd en energie in je core business. Specialiseren is voor veel ondernemers het sleutelwoord voor succes.

De toekomst omarmen

De meeste ondernemers blijven positief. Ondanks de vele negatieve en minder leuke verhalen die Erik en ik hebben gehoord, wordt er elke keer weer geroepen: “Maar kansen zijn er altijd”. Kortom, durf de toekomst te omarmen en er vol in te gaan, maar doe dit wel met een scherpe blik op je onderneming. Heb inzicht in je financiële positie, in je huishoudboekje en focus op de commerciële kansen, heb het lef om afscheid te nemen en de nieuwe mogelijkheden van de verbinding tussen online en offline te benutten. En dan met volle kracht vooruit! 

Auteur

Floris Venneman