Eigenwijs genoeg om eigen koers te varen

Ondernemer in beeld | Mark de Lange van Ace & Tate
Net als zoveel andere starters begon ook hij met zijn bedrijf na het zien van een kans om het anders te doen. Ace & Tate, het bedrijf van ondernemer Mark de Lange, ontwerpt en produceert zelf zijn brillen en verkoopt deze alleen online.
Ben jij een groeibedrijf?
Klik hier
Pensioen voor groeibedrijven
Download de brochure
Ook een bedrijf starten?
Klik hier
Download het whitepaper!
Naar MijnMKB
Naam: Mark de Lange
Bedrijfsnaam: Ace & Tate, online brillenmerk
Leeftijd: 30 jaar
Bedrijfsvorm: B.V.
Sinds: 2012
Werknemers: 10, inclusief stagiaires
Zijn advies: "Wees eigenwijs genoeg om je eigen koers te varen, maar zo wijs genoeg om een goed advies aan te nemen."
 

Het idee wordt geboren in New York

"Tijdens een vakantie was ik met mijn vriendin Eva in New York. Ik kocht er een nieuw montuur voor mezelf bij de Amerikaanse brillenwinkel Oliver Peoples. Terug in Nederland liet ik er glazen op mijn eigen sterkte in zetten. De complete bril kostte me ongeveer 400 euro. Ik dacht: ‘dit slaat nergens op, waarom is dat zoveel?’. Een bril is namelijk geen wezenlijk innovatief product. Ik snapte gewoon niet waarom die prijzen zo hoog waren. Daarna bedacht ik dat ik voor verschillende  situaties en seizoenen ook verschillende outfits en schoenen heb, maar altijd diezelfde bril draag."
 
Eenmaal terug in Nederland besluit De Lange op onderzoek uit te gaan. "Er bleken vaak veel schakels in de hele keten te zitten, dus tussen het materiaal en de klant." Dat is het begin voor zijn ondernemingsplan. "Daarbij hield ik vooral mijn eigen vraag voor ogen: ‘kan ik een mooie bril kopen, die niet duurder is dan een paar sneakers?’ Ik had de keuze om een goed geprijsde bril te kopen bij een grote keten die inleverde op stijl en kwaliteit of een heel mooi product aan te schaffen waar ik ook veel voor betaalde. Daar moest een middenweg voor zijn."
 

Uitgelachen

Zijn plan werkt hij uit en legt hij voor aan vrienden, bekenden en minder bekenden. De uitkomst zorgt ervoor dat hij een ticket boekt naar Milaan om naar een grote brillenbeurs te gaan. Hij stelt er de simpele vraag: ‘Als ik een brillenmerk begin, zouden jullie dan monturen kunnen produceren?’. "Bij twintig stands werd ik uitgelachen. Mensen dachten dat ik gek was. Maar op een gegeven moment, toen had ik mijn pitch zeker wat beter onder controle, vond ik er een paar die er in ieder geval over wilde nadenken."

En zo vond hij de Italiaanse familie die nu hun monturen maakt. De brillen maken ze in eigen beheer, van het ontwerp en het produceren tot de online verkoop ervan. "Sommige bevriende ondernemers zeggen wel eens: ‘Jeetje, jullie vechten wel oorlog op veel verschillende fronten. Maar uiteindelijk is het niet zo lastig. We maken een bril en verkopen die, dat is het."
 

Online een bril passen

De verkoop van de brillen doet het bedrijf uitsluitend online, maar je kunt de brillen wél passen. Bijvoorbeeld met de tool ‘virtual try-on’ waarbij je een bril online past door een fotootje up te loaden en de verschillende monturen probeert. Of met de ‘home try-on’, een doosje met vier brillen die je thuis kunt bekijken, passen en weer terugstuurt.  Om klanten over de drempel te helpen, laten ze zichzelf ook online zien. Waar bekende spelers zich richten op nationale media, radio en tv, vind je Ace & Tate op Facebook of Instagram. “We posten over wat we leuk vinden en waar we mee bezig zijn en zoeken het gesprek met klanten. Dat kost veel tijd, maar is ook heel leuk. Je krijgt er inspiratie en energie voor terug."
 

Samenwerken om verder te komen

Het eerste half jaar staat de Lange alleen aan het roer, maar daarna zoekt hij mensen die ‘aan boord’ willen komen. Om te kunnen groeien én kennis te delen. “Ik wilde niet in de valkuil stappen dat je teveel in je eigen zienswijze gaat geloven." Zo vindt hij bijvoorbeeld Camiel de Lange van Bergen, via een gemeenschappelijke vriend. "We hebben eerst koffie gedronken, gesprekken gevoerd en later een werksessie gedaan. Het duurde een paar maanden waarin we om elkaar heen draaiden, voordat we besloten verder te gaan. Hij vult mij ongelooflijk goed aan, denkt soms net even anders."
 

Wennen aan het managen

Het opstarten ziet hij als een avontuur met soms een hobbel: "Ondernemen, deuren opentrappen en nieuwe kansen creëren, is iets anders dan een team managen, de grote lijnen uitzetten en communiceren. Dat iedereen begrijpt waar we naar toe gaan en de neuzen dezelfde kant op staan. Daar heb ik enorm aan moeten wennen." Toch noemt hij ondernemen ‘superleuk’. "Laatst  zat ik in een restaurant. Aan het tafeltje naast me zat een meisje met een bril van Ace & Tate op. Geweldig. Dat is waar je het voor doet."

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten