Retail: gebruik Smart Data in plaats van Big Data

Column Errol van Engelen | Persoonlijkheid marketing
Big Data: de hype om data te verzamelen, neemt absurde vormen aan. Wie kocht wanneer, waar, hoe, met hoeveel korting, via welke actie, welk bonus-systeem is toegepast, heeft men op internet gezocht, welke credit card werd gebruikt, heeft men social media geraadpleegd, welke accessoires mist men, wat is de leeftijd en geslacht van de koper? Veel overbodige informatie.
Hoe bedien je je klanten online?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB
Meer over marketing nieuwe stijl?
Klik hier
Download het whitepaper
Naar MijnMKB

De juiste data

Wat marketeers die gebruik maken van Big Data uiteindelijk willen weten is "wat kunnen wij deze klanten bieden?". Daarom worden hier zoveel vragen gesteld. Maar dit zijn vaak de verkeerde vragen. De belangrijkste vragen zijn juist: "waarom?" en "hoe?". Dan is alles wat je nodig hebt: Small Data!
De belangrijkste vragen hebben te maken met de persoonlijkheid van de klant. Denk aan de motieven voor aankoop of keuzes. Denk ook aan je communicatie: Hoe kan ik mijn boodschap aan de klant richten zodat die niet geïrriteerd is, verbaasd maar niet verveeld is, overtuigd maar niet omgepraat is? Kortom: zodat hij of zij zich begrepen voelt. En gerespecteerd.
 

Small Data

Of je klanten bedrijven (B2B) zijn of personen (B2C), ze hebben een persoonlijkheidsstructuur. Die wordt weerspiegeld in de bedrijfscultuur of in hun persoonlijke, individuele voorkeuren. Deze structuur is gebaseerd op de kernwaarden, persoonlijkheidskenmerken en het gedrag van mensen. In HRM worden op grote schaal diagnostische tools (zoals profielen gebaseerd op Myers-Briggs Type Indicator®) gebruikt om het makkelijker te maken een persoonlijkheidsstructuur te herkennen.
 
Voor een beter begrip structureren de meeste van deze profielen persoonlijkheidstypes in beginsel in verschillende kleuren (rood, geel, blauw, groen) of categorieën (introvert, denker). Dit maakt het mogelijk te bepalen welke medewerkers echt passen bij de bedrijfscultuur, of hoe efficiënt en soepel teams kunnen worden gevormd. Want wat zou er gebeuren in een team dat alleen bestaat uit ‘rode’ teamleden? Het zou de concurrentie wegvagen. Een team van alleen maar inspirerende 'gele' visionairs zou beslist goede ideeën hebben, maar misschien niet de vaardigheden om de ideeën succesvol te implementeren.
 

Persoonlijkheid

Zo hebben ook jouw klanten individuele persoonlijkheidsstructuren. Ieder individu is een klein beetje anders - maar maakt deel uit van een groep die qua persoonlijkheidsprofielen belangrijke overeenkomsten vertonen: ze delen gelijke motieven, gelijke waarden, gelijke attitudes, vergelijkbaar communicatiegedrag, vergelijkbare manier van werken, gelijke criteria voor aankoopbeslissingen.
 
Daarom is natuurlijk de communicatie en marketing van een leverancier richting klant pas effectief als hij in staat is om achter het persoonlijkheidsprofiel van zijn klant te komen en vervolgens respectvol met deze klant te communiceren. Een klein, maar groeiend aantal bedrijven en verkopers maken gebruik van tools voor persoonlijkheidsdiagnose. Smart Data!
 
 

Stappenplan kantoor in de cloud

Hoe voer ik cloud computing in?
Over vijf jaar is cloud computing geen issue meer en zal iedereen volop ondernemen in de cloud, voorspellen de experts uit het webinar 'Kantoor in de cloud'. Hoe kun jij cloud computing invoeren in je bedrijf?
stappenplan-kantoor-cloud-111013171619.png

Big Data: "Snel internet is een must"

Praktische tip van internetondernemer Ronnie Overgoor
Facebookpagina's, LinkedIn profielen, filmpjes op You Tube. Het is allemaal data. Wil jij al die data nog door een ADSL-lijntje pompen? Snel...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten