De echte reden waarom een bedrijf het goed doet

Succesfactor nummer één | Column Hans Verhoef

06 september 2018

Hoe komt het dat ondernemers succes hebben? Er is maar één echte verklaring voor! Hoe ga je om met de zaken waar je niet goed in bent en waar je eigenlijk geen zin in hebt? Strategie, organisatie en financiering komen pas later en zijn ondergeschikt aan dit ene punt!

Boek Eerste hulp bij Groeien

Brand New Day

Geen lastige zaken uitstellen

Als directeur van een bedrijf moet je heel veel kunnen. Je moet goed met mensen kunnen omgaan, personeel ontslaan, door de financiële cijfers heen kunnen kijken en geen weerzin tegen cijfers hebben. Je moet gevoel hebben voor marketing, techniek, organisatie. Natuurlijk ben je niet overal goed in. Dat is heel normaal! Maar als je er niet zo goed in bent vind je het meestal ook niet leuk om te doen, stel je het uit en denk je dat die zaken toch niet zo belangrijk zijn. Als je kunt accepteren dat je dit doet heb je het eerste probleem al opgelost. Bedenk dat er maar weinig mensen zijn die geen of maar heel weinig last hebben van het uitstellen van dingen die moeten gebeuren. En als je vindt dat je van deze zaken geen last hebt terwijl je bedrijf toch maar matig scoort, dan zou je je eens moeten afvragen of het wel klopt dat jij alle belangrijke dingen makkelijk aanpakt. En kom niet met het verhaal dat je het te druk hebt.

Veranderen is moeilijk

Nu wil je natuurlijk als bedrijf bij de winnaars horen. De grootste fout die je kunt maken is te denken dat je nu de zaken gewoon gaat aanpakken. Immers waarom heb je deze zaken zolang voor je uit geschoven? Kennelijk was en is het niet zo makkelijk om deze schijnbaar eenvoudige zaken aan te pakken! Nee, veranderen is moeilijk! Ophouden met roken en afvallen ook!

Neem daarom iemand in de arm die ervaring heeft met dergelijke processen en een brede ervaring heeft als ondernemer. Als je samen met iemand van buiten de tijd neemt om te bekijken wat er nu minder goed loopt in je bedrijf, en om welke punten je steeds heen draaide, kan worden bekeken hoe het wel kan worden aangepakt. Dat kan bijvoorbeeld zijn om taken, waar jezelf steeds door geblokkeerd raakt of die je steeds laat liggen, bij iemand neer te leggen die deze taak wel leuk vindt.

Uitbesteden?

Als je niet iemand binnen je eigen bedrijf kunt vinden moet je kijken of je het ook kunt uitbesteden. Als je je dat financieel niet kunt permitteren is dat lastig. Maar vaak hoeft dit nauwelijks meer te kosten dan wat je nu al betaald aan de accountant.

En als je nu echt begonnen bent met het aanpakken van deze punten komt ruimte om met wat meer afstand naar je bedrijf te kijken en om te zien of je als bedrijf wel op het goede spoor zit of dat je misschien meer van richting moet veranderen. Maar veelal zullen de kleine dingen die je aanpakt je bedrijf meer veranderen dan je van tevoren had verwacht!

Auteur

Hans Verhoef