"Elke toeleverancier is een partner"

Interview met Martin Verhoef, CEO Verhoef Access Technology

19 april 2017

Bij Verhoef weten ze op basis van 75 jaar ervaring dat de kwaliteit van het eindproduct mede te danken is aan de kwaliteit van de toeleveringen. Daarom is een toeleverancier een partner en geen nummer. "Een vertrouwensrelatie met een toeleverancier krijg je niet cadeau, maar moet je opbouwen door zorgvuldige communicatie en door elkaar als gelijkwaardig te zien." Een betrouwbare leverancier die jaar na jaar kwaliteit levert krijgt bij Verhoef een faire prijs.

Contractmanagement

Eerste hulp bij slim inkopen

Eerste hulp bij inkopen

"Op grond van een lange ervaring weten we dat we de meeste waarde van onze leveranciers krijgen als we partners zijn. We hebben een gedeelde verantwoordelijkheid en we zitten aan dezelfde kant van de tafel’, steekt ceo Martin Verhoef van Verhoef Access Technology van wal. Deze mkb-multinational is wereldmarktleider in toegangssystemen voor schepen en boorplatforms en ’s werelds enige producent van aluminium ‘freefall lifeboats’. Het bedrijf (ruim 100 hooggespecialiseerde medewerkers) ging in 1939 uit de startblokken toen Joost Verhoef, vader van de huidige ceo, kleine houten zeilboten in Aalsmeerderbrug ging bouwen. Direct na de oorlog stapte hij over op de vervaardiging van zeilboten uit aluminium. Toentertijd was dat zeer innovatief. De grondlegger zag met lede ogen aan hoe houten reddingsboten als het er op aan kwam onbruikbaar werden, omdat ze tijdens de tewaterlating door de hijsdraden beschadigd raakten. Verhoef kwam daarom in 1950 met een aluminium reddingsboot op de markt. Met groot succes: het jonge bedrijf verkocht er wereldwijd vele duizenden. Op grond van de basiscompetenties van het bedrijf volgde de ene na de andere productinnovatie in aluminium. Waaronder kassen uit aluminium en aluminium stapelwagens voor de bloemenveiling Aalsmeer (Verhoef zou er uiteindelijk ruim 250.000 maken…).

Freefall lifeboat

De basis voor de huidige productportfolio werd in de jaren zestig gelegd. In 1960 introduceert het bedrijf de ‘freefall lifeboat’. De volledig gesloten reddingsboot die vanuit een metalen frame in vrije val wordt gelanceerd is een unieke uitvinding van Verhoef, waarvoor destijds bewust geen patent is aangevraagd. Het zou door de toenmalige wet- en regelgeving nog jaren duren voor deze levensreddende innovatie voor Verhoef een commercieel succes werd. Uiteindelijk gaven marktkrachten de doorslag, in dit geval de olie- en gaswinning op zee. Op olieplatforms van welhaast elke oliemaatschappij zijn nu meerdere van deze vrijvallende reddingsboten te vinden. In 1962 kwam Verhoef met de eerste aluminium loopbrug op de markt. Alweer een innovatie, want loopbruggen waren toentertijd van hout en staal. Het veel duurzamer en onderhoudsvrije product van Verhoef sloeg aan. Inmiddels levert het bedrijf een heel gamma toegangssystemen voor schepen en boorplatforms: van eenvoudige loopbrug, tot uitermate complexe, al dan niet verrijdbare, toegangstorens. Recent nog werden twee enorme toegangstorens geleverd aan Rusland. Omdat ze moeten kunnen functioneren bij min 55 graden Celsius worden extra hoge eisen gesteld aan ontwerp en uitvoering. 75 jaar succesvol ondernemerschap ging niet onopgemerkt voorbij: ceo Martin Verhoef werd geridderd in de Orde van Oranje Nassau en het bedrijf werd genomineerd voor de prestigieuze Koning Willem I Prijs (categorie mkb) voor goed ondernemerschap.

Toegevoegde waarde

"Onze kracht schuilt in het leveren van toegevoegde waarde in ontwerp en uitvoering", vertelt Martin Verhoef. "Onze producten staan in 67 landen. En in elk land worden specifieke eisen gesteld. We moeten dus een kameleon zijn". Deze kerncompetentie stelt zeker ook eisen aan de inkoopfunctie. Verhoef heeft een inkoopaandeel van zo’n 40 procent en een inkoopteam van vier mensen. Twee inkopers zijn verantwoordelijk voor de inkoop van standaardproducten zoals (elektro)motoren, hydraulische componenten en aluminium plaat en profielen. De andere twee inkopers zitten dicht tegen de engineeringafdeling aan. Omdat de eisen per project sterk verschillend zijn, vergt dat veel kunst- en vliegwerk in de inkoop. Bijvoorbeeld het in een bepaald land moeten inkopen van een specifiek component om te kunnen voldoen aan de daar geldende regelgeving. "We gaan binnenkort een grote stap voorwaarts zetten door de aanschaf van een nieuw tekenpakket dat we kunnen koppelen aan ons ERP-systeem. Een grote investering", aldus Martin Verhoef. "Nu gaan we eerst tekenen en dan worden lijsten met de in te kopen onderdelen aangemaakt. Straks worden de stuklijsten automatisch gemaakt. Zo winnen we tijd en werken we efficiënter".

Leveringsbetrouwbaarheid

De factor tijd is, naast onvoorwaardelijke kwaliteit en toegevoegde waarde door ontwerp en uitvoering, voor Verhoef Access Technology van groot belang. En dan vooral leveringsbetrouwbaarheid, omdat een week te laat leveren aan een petrochemisch bedrijf de klant miljoenen kost. Het bedrijf uit Aalsmeerderbrug doet bij voorkeur zaken met leveranciers in Nederland en kan hier voor bijna alle inkoop ook goed terecht. Bij Verhoef weten ze op basis van een lange ervaring dat de kwaliteit van het eindproduct mede te danken is aan de kwaliteit van de toeleveringen. Daarom is een toeleverancier een ‘partner’ en geen nummer. "Zakendoen is vertrouwen", benadrukt Martin Verhoef.