Hoe geef je leiding aan generatie Z?

Interview met René Boender | Brainagent, auteur en spreker

03 maart 2020

Ze zijn jong, eigenwijs en hebben lak aan de klassieke verhouding tussen werknemer en werkgever. Hoe ga je om met generatie Z en haal je alles uit hun talenten?

Whitepaper 'Eerste hulp bij gezondheid op de werkvloer'

Hoe zorg je er nu voor dat deze generatie werknemers doet wat je wil? René Boender vertelt: “Generatie Z luistert niet zomaar naar iemand omdat hij de baas is, maar omdat hij een leider is en ze heeft geïnspireerd.” Het HERO-model gaat nog steeds op. “Als je je werknemers echt kunt inspireren om je te volgen, zullen ze zelfs meer voor je doen dan je van ze verwacht.”

De Facebook generatie

Jongeren uit generatie Z zijn verbonden via netwerken als Facebook, hier bestaan geen verticale relaties, alleen horizontale. Deze open structuur verwachten ze ook op kantoor. “Ze willen bij wijze van spreken gewoon bij de baas naar binnen kunnen lopen en een discussie aangaan onder het genot van een biertje. We zijn toch tenslotte vrienden op Facebook?”

Waar je op Facebook bij alles wat je plaatst direct complimenten en feedback krijgt in de vorm van likes en comments, is dit in de dagelijkse werkzaamheden vaak niet het geval. “Dit is voor generatie Z niet motiverend. Ze willen graag direct horen van een leidinggevende of ze goed gepresteerd hebben, of hoe het de volgende keer beter zou kunnen”, aldus René. Dat hebben ze nu eenmaal geleerd via Facebook.

Liever tijdelijk

Je hebt ongetwijfeld iets meegekregen van de discussie dat er meer ‘echte banen’ zouden moeten komen. Dat veel werknemers graag een vast contract zouden willen hebben, maar hun biezen moeten pakken als het maximaal aantal tijdelijke contracten bereikt is. Volgens René geldt dit bij generatie Z juist niet: “Jongeren willen helemaal geen vaste banen in de eerste twee jaar. Ze kijken veel liever een tijdje aan of de baan wel echt bij ze past. Veel jongeren beginnen na zo’n 40 dagen al te twijfelen over hun toekomst bij een bedrijf.”

Uitsluitend bij één werkgever werken is ook niets voor deze generatie. René vertelt: “Ze willen naast hun baan ook nog iets doen wat ze echt leuk vinden.” Zo kan het zijn dat ze naast hun baan bij jou, ook nog zelf een kleine onderneming starten of juist vrijwilligerswerk gaan doen. Ze willen hun werkende leven vooral zo boeiend mogelijk maken, dit aangezien werk en privé bij hen vaak zo vervlochten zijn.

Advies van René

René heeft een advies voor ondernemers die willen gaan werken met jongeren uit generatie Z: “Praat vooral met jongeren die net van school zijn. Vraag ze wat zij zouden doen als ze het voor het zeggen hadden, en ga het dan ook echt uitvoeren. Als je je te krachtig opstelt, zul je alleen maar gekwetst worden. Kwetsbaar opstellen is de nieuwe leidersstijl. Dan ben je cool en zal deze generatie graag voor je willen werken.”

Meer weten? René heeft een boek geschreven over Generatie Z en de vierde industriële revolutie.

Auteur

Pauline Veenstra

Als freelance copywriter schrijf ik voor veel verschillende ondernemersplatforms, waaronder MKB Servicedesk. Ik vind het ontzettend leuk om de verhalen van ondernemers vast te leggen, het starten van een eigen bedrijf is immers een groot avontuur! Verder houd ik ervan om complexe thema’s als financiering en belastingzaken uit te leggen op een manier die voor iedereen begrijpelijk is. Zo hoop ik jouw leven als ondernemer net wat gemakkelijker te maken.