Vergeet de traditionele werkplek

Column | Mobiel werken in een nieuw inspirerend interieur

24 juni 2013

Zoek de verschillen. Kantoor 1: volledig ingericht voor het nieuwe werken, open en interactief, productieve werknemers. Kantoor 2: totaal niet ingericht volgens de principes van HNW, gesloten en ongeïnspireerd.

Kantoor in de cloud

Onlangs was ik een ochtend op bezoek bij het hoofdkantoor van een grote Nederlandse financiële instelling. Het doel was het bezichtigen van de nieuwe inrichting van het gebouw, waarbij nadrukkelijk rekening is gehouden met de principes van Het Nieuwe Werken. In de nieuwe inrichting zijn alleen nog maar flexibele werkplekken of activiteitsgerelateerde werkplekken. Iemand die informeel wil overleggen kan terecht in een koffiecorner, terwijl voor meer serieuze besprekingen er transparante vergaderruimtes zijn (dus met glazen wanden) en als je geconcentreerd ergens aan wil werken dan zijn er stilteruimtes. Overal zijn kluisjes waar medewerkers een beperkte hoeveelheid spullen tijdelijk kunnen opslaan. Kortom, het gebouw is ingericht volgens de belangrijkste principes van het Nieuwe Werken: flexibel, open, en interactief. Zo'n inrichting zou moeten zorgen voor meer communicatie tussen de medewerkers van verschillende afdelingen en dus een betere samenwerking en meer innovatie.

Contrast

Diezelfde middag was ik op een klein oud industrieterrein in de buurt van een middelgrote stad op bezoek bij een mkb-bedrijf. Het contrast kon haast niet groter zijn. De inrichting van het kantoorgebouw was ronduit saai en deed industrieel aan. De enige ruimte in het gebouw waar medewerkers van verschillende afdelingen elkaar tegenkomen, was de kantine: niet meer dan een paar tafels in een afgelegen open ruimte. Het bleek dat deze ruimte weinig werd gebruikt. Bij mooi weer gaan de meeste mensen naar buiten voor een wandeling (vaak in dezelfde samenstelling als de kamerindeling) en bij slecht weer wordt aan het bureau gegeten. Het lijkt me duidelijk; deze inrichting leverde geen bijdrage aan een open en innovatieve cultuur.  

Geen behoefte

Vreemd dat veel mkb'ers dit aspect van het Nieuwe Werken nauwelijks omarmen. Immers ook mkb'ers kunnen een open ruimte creëren welke is gericht op communicatie, elkaar ontmoeten (met een goed espresso apparaat), creativiteit, innovatie enzovoort. Tevens hoeft dit niet duur te zijn (de gemiddelde IKEA heeft alles wat hiervoor nodig is). Schijnbaar hebben mkb'ers hier geen behoefte aan en hoeft dit van de mensen die bij dergelijke bedrijven werken ook niet snel te veranderen. Misschien blijven veel werknemers liever in een vertrouwd 9-5 ritme waarbij zij een bedrijf zien als een middel tot het verwerven van inkomen in plaats van een onderdeel van hun sociale netwerk waarin zij zichzelf kunnen ontplooien. Of geldt dat misschien alleen voor de ‘oude’ generatie van zowel werknemers als mkb-bazen? De nieuwe generatie werknemers heeft toch echt andere eisen. Zij zijn gewend te kunnen werken waar en wanneer zij dat willen en hebben geen probleem om daar zelf de juiste ondersteunende middelen (Google docs, iPhone, etc.) bij te zoeken. 

Weg met het traditionele kantoor

Waar het antwoord ook ligt, in mijn beleving draait Het Nieuwe Werken ook om het beschikbaar stellen van een werkomgeving waar medewerkers graag willen zijn en waar medewerkers niet iedere dag aan het aftellen zijn tot 17:00 uur om dan zo snel mogelijk weg te gaan. Een omgeving die afhankelijk van de taak en het soort werk verschillende werkplekken biedt. Ook voor het mkb. Maar dan moet de traditionele baas natuurlijk wel het juiste voorbeeld geven!

Auteur

Pascal Ravesteijn