'Ineens bleek dat we soms ook een steekje laten vallen'

Uitzendbureau maakt professionaliseringsslag danzkij Excelleren-project

14 december 2011

Ondernemer Nico van Batenburg geloofde altijd heilig in de vakbekwaamheid van zijn medewerkers. En daarmee dat zijn uitzendbureau buitengewoon sterk was in het bemiddelen tussen werkzoekenden en opdrachtgevers. 'Tot een tevredenheidsonderzoek uitwees dat we soms een steekje laten vallen. Dat willen we natuurlijk wegwerken.'

Naam:  Nico van Batenburg (63)

Functie: Directeur

Bedrijfsnaam: Marnic Uitzendbureau

Opgericht: 1993

Bedrijfsvorm: BV

Aantal werknemers: 11 intercedenten en ruim 250 uitzendkrachten

Werkt: 40 uur per week

Eerste baan: coördinator distributiepunt van een dagblad

Met deze case klopte Van Batenburg aan bij de hr-adviseur die de onderneming dankzij het Excelleren-project kreeg toegewezen. Marnic Uitzendbureau heeft vier vestigingen in Drachten, Rotterdam, IJsselstein en Zwolle. Het heeft 11 intercedenten en zo'n 250 tot 300 medewerkers op uitzendbasis in dienst.

Tevredenheidsonderzoek

Het maken van de juiste match tussen werkzoekenden en vacatures; voor elk uitzendbureau is het een onontbeerlijke kwaliteit. 'Daar zijn we buitengewoon sterk in, vinden we.' Maar in de jacht- en scheepsbouw gaat het ook nog wel eens mis. Zo bleek althans uit een recent gehouden tevredenheidsonderzoek onder opdrachtgevers van het kantoor in Drachten.

Juiste ervaring

'Een werkgever kan makkelijk roepen dat hij op zoek is naar een scheepstimmerman. Maar zo'n functie is nogal breed. De een is goed in interieurbouw, de ander in het aftimmeren van het teakhouten dek', aldus Van Batenburg. 'Het gaat vaak om een specifiek type vakmanschap. En de juiste ervaring om met bepaalde materialen te kunnen werken.' Van Batenburg: 'Onze medewerkers zouden in dit geval méér moeten doorvragen. Tot zij een uitgebreid en nauwkeurig functieprofiel op tafel hebben. In de praktijk lukt dat tot dusver niet altijd. Het was duidelijk dat er iets aan de werkwijze moest veranderen.'

Beter formuleren

Samen met de hr-adviseur werd een plan van aanpak bedacht. 'We zijn bezig met de uitvoering daarvan. De verschillende teams zullen met elkaar een methodiek ontwikkelen. Als eerste moet er -aan de hand van praktijkgevallen- een goed doordachte vragenlijst komen. Die moet straks alle relevante gegevens boven tafel krijgen. Zowel van de werkgever, die moet in sommige gevallen beter formuleren waarnaar hij zoekt. Als ook van de werkzoekende. Van hem moeten we nog specifieker gevolgde opleidingen en vaardigheden in kaart brengen. Ook kennis van materialen en ervaring met de bewerking ervan is nadrukkelijk van belang.'

Matchmoment

Vervolgens is het de bedoeling dat de methodiek wordt geautomatiseerd. En, uiteindelijk voor alle branches waarin Marnic opereert, gehanteerd zal worden. Zoals onder meer in de bouw, de groenvoorziening, weg- en waterbouw, horeca, installatietechniek, scheepvaart en werktuigbouwkunde. Het verbeteren van het matchmoment zal van ons een nog professioneler bureau maken.'

Studiecontract

Het Excelleren-project ondersteunde Marnic op nog een ander vlak. Al enige jaren biedt Marnic uitzendbureau werkzoekenden (bij)scholingsmogelijkheden. Om zo in te kunnen spelen op de toenemende vraag naar vakbekwaam personeel.  'Als een werkzoekende kennis of vaardigheden mist, kan hij bij ons een studiecontract afsluiten. Dan volgt hij een opleiding, die in termijnen van zijn loon wordt afgehouden als hij in opdracht van ons aan het werk gaat.'

Een voorbeeld: 'In de lasbranche willen werkgevers meestal gecertificeerde medewerkers. Aan de vaardigheden van de lasbewerkers worden hoge eisen gesteld. Het komt voor dat mensen de certificaten niet meer hebben. Soms hebben ze deze wel ooit gehaald, maar mochten ze deze niet 'meenemen' als ze het bedrijf verlieten.'

Subsidie

De hr-adviseur wees op de voordelen van het volgen van een opleiding via STOOF. Dit is een fonds dat flexorganisaties helpt bij het opleiden van hun uitzendkrachten. Uitzendorganisatie die hun mensen via STOOF laten bijscholen, krijgen daarvoor een subsidie. 'Eigenlijk wisten we wel van de mogelijkheden, maar we hadden er nooit werk van gemaakt. Het leek ons een nogal administratieve rompslomp. De hr-adviseur wist ons te overtuigen van de voordelen. Het blijft financieel  toch wel interessant om hierin energie in te steken. Uiteindelijk ook voor onze klant.'

Auteur

redactie - Ellis Emeis