Google’s visie op persoonlijk leiderschap

Column | belangrijkste succesfactor in een onderneming: de mens

23 oktober 2013

Een paar weken geleden kwam een deelnemer van een leiderschapstraining met een zeer inspirerend verhaal voor iedereen die leiding geeft.

Hij vertelde dat iedere medewerker van Google 20 procent van zijn werktijd mag besteden aan zijn persoonlijke ontwikkeling. Een Google-ingenieur van het eerste uur, Chade-Meng Tan, heeft hiervoor een bijzonder programma ontwikkeld. Dit programma loopt sinds 2007 en is sinds kort ook terug te lezen in het boek genaamd ‘Search Inside Yourself.’

Uitgangspunten 'Search Inside Yourself'

De uitgangspunten van het Google-programma en dit boek zijn:

  • self-awareness: ben je bewust van je gedachten, je emoties en je gedrag;

  • self-regulation: oefen jezelf erin primaire impulsen te herkennen en te beheersen;

  • motivation: zoek naar datgene wat je motiveert, wat je drijft, wat jou in beweging zet;

  • empathy: word je bewust van de gevoelens en de wezenlijke behoeften van o.a. je klanten en collega’s;

  • social skills: train jezelf erin om eerst te begrijpen en dan begrepen te worden.

  • vitality: zoek en vind de leefwijze die je vitaal houdt, zo wordt Google ook vitaler.

  • happiness: waar word je gelukkig van? Breng dit geluks-element ook binnen Google.

Leuk om te weten is dat Chade-Meng Tan tegenwoordig de cursusleider van dit programma is. Ook heeft hij een nieuwe, officïele functie-naam: ‘Jolly Good Fellow.’

Mens verantwoordelijk voor succes Google

Dit verhaal raakte mij enorm. Wat prachtig dat één van de meest succesvolle ondernemingen wereldwijd op deze manier plek geeft aan de belangrijkste succesfactor in de onderneming: de mens. 

Zoek in jezelf

Ik nodig je uit om direct na het lezen van dit artikel eens een ‘Search Inside Yourself’ te doen. Om jezelf eens wat vragen te stellen en wellicht bijzondere antwoorden te vinden. Begin eens met vragen als: Waarom zou Google dit eigenlijk doen? Wat maakt dat deze investering zo waardevol kan zijn dat er 20 procent van werktijd in wordt geïnvesteerd? En waartoe zal dit leiden voor Google en de mensen van Google? Hoe ga ik hier eigenlijk mee om? Wat zou dit voor mij kunnen betekenen? En voor de mensen in mijn team of onderneming? 

Wellicht word je in de antwoorden verrast door jouw eigen zoekmachine...

Win een sessie!

Samen met Marc-Jan Hollenberg en Manon Romijn heeft Peter Scherjon iDoDareDream Company opgezet, een bedrijf dat consultancy, trainingen en coaching verzorgt voor ondernemende mensen in bedrijven die willen leidinggeven met echtheid.

Maak nu als ondernemer kans op een inspirerende sessie van iDoDareDream Company (ter waarde van 750 euro) om zo een stap dichter bij je droomambitie te komen. Je kunt zelf kiezen voor wat voor een sessie je gaat:

  • aan de slag met de koers van je onderneming, of

  • ontdekken hoe je kunt ondernemen met ontspannen daadkracht, of

  • zicht krijgen op wat werkelijk nodig is om volgende stappen met je onderneming te kunnen zetten.

Kenmerken van de trainingen van iDDD Company: persoonlijk, diepgaand, praktisch en met impact. 

Like 

Auteur

Peter Scherjon