"Ook een klein bedrijf kan de wereld veranderen"

Ondernemer in beeld: André Olde Hampsink van CheapCargo

01 december 2017

De logistiekwereld inzichtelijk maken voor het mkb en ervoor zorgen dat vervoerders ook kleine klanten kunnen bereiken. Dat is wat oprichter en directeur André Olde Hampsink van CheapCargo wil bereiken. Op dit moment bedient hij drieduizend ondernemers, met slechts zeven medewerkers. "Uiteindelijk moet CheapCargo een werkwoord worden."

Naam: André Olde Hampsink

Functie: Oprichter en mede-directeur

Bedrijfsnaam: CheapCargo

Bedrijfsvorm: BV

Opgericht: 2008

Aantal werknemers: 7

Olde Hampsink (45) heeft grootste plannen met zijn bedrijf. "Binnen een paar jaar willen we in heel Nederland bekend zijn. Daarna kunnen we ook internationaal actief worden." Daarvoor hoeft CheapCargo niet veel te groeien. "Ook als we veel groter worden, denk ik dat we het met hooguit twaalf of veertien mensen kunnen doen. De techniek doet al het werk, we hebben dan alleen meer klantenservicemedewerkers nodig en misschien een extra programmeur. Ook voor het buitenland hoeven we niet veel mensen aan te trekken. Lokale klantenservice en iemand die de transportmarkt in dat land kent, in combinatie met onze techniek en ondernemerschap, zijn genoeg om CheapCargo ergens neer te zetten."

Transparantie

De ondernemer gelooft dat zijn idee wereldwijd een succes kan worden, omdat het zowel voor de vervoerders als voor de verladers (bedrijven die goederen versturen) van toegevoegde waarde is. Wie een pakket wil versturen, kan op cheapcargo.com verzendadres, afleveradres, land van bestemming, formaat en gewicht invoeren en ziet dan meteen hoeveel het transport kost bij de verschillende vervoerders. Dat scheelt tijd én hij krijgt een lager tarief dan wanneer hij zelf afspraken met een vervoerder zou maken. Vervoerbedrijven doen graag mee omdat zij op die manier ook die ondernemers kunnen bereiken die maar een paar pakketten per dag of per week verzenden en omdat ze zo niet met tussenpersonen hoeven te werken die hen eigenlijk beconcurreren. "Omdat op CheapCargo alle prijzen transparant zijn te vergelijken, is het een betrouwbaar platform geworden voor vervoerder én verlader waar zij ook allebei blij mee zijn", vertelt Olde Hampsink.

Moeilijke start

Het heeft wel enige tijd gekost voor CheapCargo die positie had gekregen. "De eerste drie jaar was het moeilijk. We moesten de website ontwerpen waarmee je kunt uitrekenen hoeveel een transport je precies gaat kosten, inclusief alle mogelijke toeslagen die vervoerders vaak achteraf berekenen. We moesten vervoerders overhalen om hun prijzen te publiceren én we moesten bekend worden bij het grote publiek. Dat kost veel tijd. Nu, na effectief vier jaar ondernemen, beginnen we een beetje geld te verdienen. We bedienen inmiddels drieduizend ondernemers, in de meest diverse segmenten. De markt is nog veel groter, er zijn zeker 500.000 bedrijven die wel eens iets versturen. Al deze ondernemers willen wij bereiken."

Die markt bereiken, doet Olde Hampsink zonder dure televisiespots of grote marketingbudgetten. "We zorgen ervoor dat we goed worden gevonden in Google en we zijn actief op Facebook en Twitter. Daarnaast gaan we naar beurzen waar wij denken het mkb te kunnen treffen." Ook werd CheapCargo finalist in de Sprout Challenger 50, een wedstrijd voor de meest uitdagende bedrijven van Nederland. "We hebben een vernieuwend idee waarbij alle partijen winnen. Nu is er een sneeuwbaleffect: elk jaar verdubbelt ons aantal klanten. Uiteindelijk moet CheapCargo een werkwoord worden."

Foto: Buijsrogge fotografie.

Auteur

Marlou Visser