“Zie je Belgische vestiging als apart bedrijf”

DRT Gietvloeren wint Orange Diamond Award

14 oktober 2014

DRT Gietvloeren won dinsdagavond 10 december de allereerste Orange Diamond Award, de prijs voor de best opererende Nederlandse onderneming in België. Het bedrijf groeit flink in België, mede doordat het bedrijf deze markt echt op een aparte manier benadert.

Business Guide België

DRT Gietvloeren, onderdeel van DRT Groep met hoofdkantoor te Oss en vestigingen in ’s-Hertogenbosch, Antwerpen en Zutphen, maakt kwaliteitsgietvloeren voor bedrijven en particulieren. Het familiebedrijf is vooral werkzaam in Nederland en sinds 2009 ook in Vlaanderen.

Algemeen directeur Andriëtte Dobbelsteen vertelt hoe DRT de Belgische markt heeft benaderd. “Wij hebben in België een aparte BVBA opgericht en zo beschouwen we het ook, als een heel eigen bedrijf. Dat betekent een locatie in België, een eigen financiële en organisatorische structuur en een aparte website. Het grote verschil is een beperkter marktgebied.  In Nederland richten we ons zowel op de industriële als esthetische vloeren, in België richten we ons puur op de esthetische markt. Daarmee bedoel ik mooie en stijlvolle vloerafwerkingen, waarbij de vloer functioneel natuurlijk volledig voldoet maar de uitstraling het belangrijkst is.”

Wedstrijd

Door de Kamer van Koophandel werd DRT benaderd om zich in te schrijven voor de Orange Diamond Award. Dobbelsteen: “Ik herkende ons bedrijf in de criteria. We hebben een duidelijke strategie en visie om de Belgische markt te benaderen. Ook realiseren wij hier snelle groei omdat we  een duidelijke en goede manier hebben om ons te presenteren waardoor we snel een grote klantenkring hebben kunnen opbouwen. De wedstrijd was bovendien een goede manier om ons te profileren.”

Dat DRT heeft gewonnen, vindt Dobbelsteen vooral een mooi gebaar naar het personeel, dat zich de afgelopen jaren heeft ingezet voor een succesvolle uitbreiding naar België. Ook is ze heel blij dat veel Nederlandse en Belgische klanten op hen hebben gestemd.

Trouwe klanten

“Wat ik erg leuk vind aan België is dat klanten heel kritisch zijn en goede service verwachten, maar dat ze dan ook trouw aan je blijven als je die service biedt. Je bouwt sneller een band op. Dat blijkt ook wel uit het grote aantal Belgische klanten dat nu op ons heeft gestemd”, vertelt Dobbelsteen. Ze raadt Nederlandse ondernemers aan zich open te stellen voor de Belgische cultuur. “Je moet iets meer geduld hebben en echt werken aan relaties. Ook klopt het wel dat Belgen vaak ja zeggen, terwijl ze nee bedoelen. Nederlanders zijn directer.”

Stonden de Belgische klanten in het begin misschien sceptisch tegenover het Brabantse bedrijf, in de afgelopen vier jaar heeft DRT Gietvloeren het vertrouwen weten te winnen. Dobbelsteen: “We zijn een echt Belgisch bedrijf met een showroom in Antwerpen en een aantal Belgische medewerkers. Onze Belgische klanten vinden het prima dat het bedrijf een Nederlandse moeder heeft, als je hen maar serieus neemt. Onze Belgische vestiging wekt vertrouwen. Dat raad ik andere ondernemers ook aan: denk niet dat je Vlaanderen er even vanuit Nederland bij kunt doen, maar zie het als een apart dochterbedrijf waarvoor je een eigen strategie moet ontwikkelen. Dan kun je hier heel succesvol worden.”

Auteur

Marlou Visser