Het collectief: gezamenlijk werken aan succes

Column Robert Arnoldy | Zes voorbeelden
Nu de eerste tekenen van economisch herstel zich aandienen, heb je als ondernemer ongetwijfeld een inhaalslag te maken. Maar hoe doe je dat met minder man- en investeringskracht?
Heb jij de juiste strategie om te groeien?
Klik hier
Doe de scan en kom erachter
Lees verder
Werk jij al zo efficiënt mogelijk?
Klik hier
Doe de scan en kom erachter
Ga
Met nieuwe vormen van samenwerking kan je op veelal eenvoudige en daardoor op kostenvriendelijke wijze je gezamenlijke doelen bereiken. Werk samen met andere ondernemers met aanverwante doelstellingen, producten of diensten. Zo breng je specialismen en vakmanschap samen. Positioneer en profileer je zo als onderscheidend en waarom niet; roer de trom met een collectieve campagne. Nieuwe kansen zijn met de start van jouw collectief zo geboren!
 

Wablief, een collectief?

Laat ik aftrappen met een definitie van een collectief:
‘Een collectief als samenwerkingsverband is een groep mensen die één of meerdere bepaalde belangen nastreeft door middel van innovatieve samenwerking. Een collectief concentreert zich alleen op dit gezamenlijk belang en streeft nooit naar niet-groepsgerelateerde individuele doelen.’
Deze redelijke volzin biedt direct al een aantal nuttige handvatten om een collectief concept eerst te toetsen op werkbaarheid en effectiviteit. Zo’n collectief is eigenlijk voor elke ondernemer te bedenken, groot of klein, structureel of informeel:
  • Freelancers /zzp’ers kunnen de krachten bundelen om aan meer en grotere opdrachten te komen;
  • Aanverwante aanbieders kunnen zich onder één dak breder in de markt zetten met een óne- stop-shop formule;
  • Winkels in een bepaalde buurt of gebied maken zich samen aantrekkelijker;
  • Fabrikanten uit een branche of bedrijven van een bedrijfskolom stimuleren gezamenlijk de primaire vraag naar een product(groep) of overall dienst.
 

Behaal samen voordeel

In de strijd om de consument biedt een collectief het vermogen om je onderneming en merkstrategie inhoudelijk nog sterker te profileren, ook met een completer aanbod. Daarnaast heb je met een slim collectief samen een groter budget en dat levert een grotere concurrentiekracht op. Je koopt bijvoorbeeld gezamenlijk scherper in en je werkt kostenefficiënter. Daar hoort ook de promotie bij.
 
Wellicht beperkt jouw collectief zich straks wel tot enkel een overkoepelende ‘co branding’-campagne waar elk van de leden profijt van heeft. Al was het alleen al voor een betere vindbaarheid. Nog een voordeel? Het zal duidelijk zijn dat je samen meer marktkennis en een groter netwerk in huis hebt. Samen weet je meer en kan je meer!
 

Zes voorbeelden

Wat overtuigt meer en spreekt meer aan dan wat treffende voorbeelden?
  1. Het Friends collectief van de Ontwerpfabriek bestaat uit creatieve ondernemers die samenwerken in marketing, reclame, communicatie, online-producties, film- en fotografie.
  2. Als Friend van bovengenoemd collectief help ik als mkb-communicatieadviseur Het Autorijschoolcollectief aan een betere vindbaarheid. Het is een slimme, promotionele samenwerking van zelfstandige RIS-rijschoolleraren uit Utrecht en ’t Gooi e.o.
  3. De9straatjes is de verzamelnaam van 9 schilderachtige winkelstraatjes in Amsterdam die zich ook online in de etalage zetten;
  4. Het Keuken- en Badkamercollectief: een lokale samenwerking rond feest- en koopzondagen voor verschillende keuken- en sanitairspeciaalzaken op een industrieterrein ;
  5. Kent u de stickers ‘na het plassen handen wassen’ nog? Deze waren onderdeel van onze handhygiëne basisschoolcampagne in opdracht van de papieren- en katoenen handdoekautomaatfabrikanten. Immers als je je handen moet wassen, moet je ze ook afdrogen…
  6. En wellicht binnenkort op de radio een ’ga toch fietsen’ campagne van de fietsfabrikanten?
 
Heb ik je enthousiast gemaakt? Dan is het hoog tijd om te gaan sparren met ‘concurrenten’, medewerkers, leveranciers, distributeurs, stakeholders,  branchegenoten en/of retailers in de buurt. Sparren kan je ook goed met een specialist erbij. Met een goed idee alleen ben je er nog niet… bedenk in ieder geval dat het succes staat en valt met goede onderlinge afspraken en evalueer regelmatig. Leve het collectief!
 

Heel winkelgebied als webshop: 9straatjesonline.com

Online ondernemen met Rosanne Jansen
Het hipste winkelgebied uit Nederland heeft een eigen webwinkel: 9straatjesonline.com. Initiatiefnemers zijn Rosanne Jansen en Valerie van der Meer. Ze haalden er onder meer RTL Boulevard, de Jackie en de Grazia mee. Kwestie van goede marketing of het vinden van een gat in de markt?
heel-winkelgebied-als-webshop-9straatjesonline-3913163739.png

Tevreden klanten zijn geen streepjes

Column Mario van Vliet | Klein is het nieuwe groot en andersom
'Klein wordt het nieuwe groot' is een van de meest inspirerende trends van deze tijd. Maar volgens mij geldt deze trend ook omgekeerd. Ofwel: groot is...

Hoe doe ik marktonderzoek?

'Is daar wel een markt voor?'
Je hebt een goed idee voor een nieuw product of een nieuwe dienst. Natuurlijk ben je zelf helemaal overtuigd van het nut en de noodzaak ervan, maar is...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten