Meer efficiëntie in het aspergebedrijf

Ondernemer in beeld | Ruud van Wijlick | Teboza

25 februari 2015

In het familiebedrijf Teboza draait alles om asperges. Teboza verkoopt aspergeplanten aan andere telers, teelt zelf asperges en verkoopt het Limburgs goud. Het bedrijf heeft de aflopen jaren een forse groei doorgemaakt, waardoor het bedrijf voor de vraag kwam te staan of er een nieuwe kracht op de financiële administratie aangenomen moest worden. Ondernemer Ruud van Wijlick besloot te kiezen voor een efficiencyslag.

Whitepaper Ketenoptimalisatie

In dit artikel

Naam: Ruud van Wijlick

Functie: Controller

Begonnen: 2003

Bedrijfsnaam: Teboza

Aantal werknemers 25 vast, 250 seizoen

Plaats: Helden

Wijlick heeft Deloitte ctrl ingeschakeld om ketenoptimalisatie in het bedrijf toe te passen. Via Basecone, een ‘scan-en-herken’ systeem, komen alle inkomende facturen nu digitaal binnen en worden automatisch verwerkt. 

Dagprijzen

Ook is de ondernemer overgestapt op het online financiële boekhoudpakket van Twinfield en is er een managementrapportagesysteem ingesteld, genaamd VisionPlanner, zodat Van Wijlick op dagbasis kan zien hoe het bedrijf er voorstaat en maandelijks de rapportages kan bespreken. “In onze sector moet je het geld eigenlijk in drie maanden verdienen. Elke dag veranderen de prijzen en moeten we dus snel kunnen inspelen op de situatie. Het is daarom heel erg belangrijk om altijd inzicht te hebben in de actuele cijfers.”

Door vernieuwing en optimalisatie van de administratieve keten reduceert Van Wijlick de administratieve handeling, waarmee hij vervolgens weer kosten en tijd bespaart, zodat hij meer tijd overhoudt voor analyse. Hij heeft dan tijd om te onderzoeken waar nog kosten bespaard kunnen worden en wanneer de asperges het meeste opbrengen. Dit jaar zullen Van Wijlick en zijn collega op de financiële administratie ook minder tijd kwijt zijn aan de salarisadministratie. Werd voorheen de loonjournaalpost van de vaste medewerkers nog handmatig ingeboekt, nu gaat dat automatisch.

Beloningen

In de toekomst wil Van Wijlick nog een stapje verder gaan. “Door koppeling met operationele gegevens uit het bedrijf kunnen we straks nog betere informatie krijgen om Teboza te kunnen aansturen. We kunnen dan per dag bijvoorbeeld monitoren hoeveel bruto kilo onze medewerkers per perceel en per uur steken en ook de daarbij behorende kosten uitrekenen. Dat betekent dat je de beste medewerkers bijvoorbeeld wat meer kunt gaan belonen. Dit zal hen ook extra motiveren.”

Teboza realiseert een forse kostenbesparing doordat een duur en niet online softwareprogramma is vervangen voor het online boekhoudsysteem van Twinfield. “Dat scheelt op jaarbasis 2.000 euro aan licentiekosten.” Daarnaast houdt de financiële administratie meer tijd over voor andere zaken omdat alles digitaal gaat. Van Wijlick verwacht de investering in ketenoptimalisatie in een of twee jaar terug te verdienen. “En dan reken ik nog niet eens mee dat we nu betere analyses over de bedrijfsvoering kunnen maken, maar ook dat zal ongetwijfeld bijdragen aan een hoger rendement.”

Foto Ger Peeters