Zes redenen waarom je beste personeel vertrekt

'Employees don't leave companies, they leave managers'

02 juli 2013

Je beste personeel vertrekt niet omdat ze je bedrijf niet meer inspirerend vinden; ze vertrekken omdat ze klaar zijn met jou als ondernemer. Het is wat gechargeerd, maar zo werkt het in de praktijk wel. Wat is de reden dat ondernemers hun personeel wegjagen?

Je werknemers zullen niet zomaar hun baan opzeggen; daar is het de tijd niet voor. Maar de mensen die het wél doen, zijn meestal helaas net je beste mensen. Het Amerikaanse zakenblad Forbes verzamelde de zes beweegredenen van mensen om weg te gaan én de manieren om hen bij je te houden.

1. Gebrek aan visie

De meeste werknemers komen niet uit bed om een financieel doel te behalen. Bij de meerderheid van de bedrijven is er slechts een handvol mensen die waarde hecht aan dit doel of überhaupt weet wat het precies inhoudt. Zorg ervoor dat jij als werkgever het financiële doel niet verwart met visie. Deel je ondernemersdroom met je werknemers en zorg dat ze die gaan delen.

2. Geen aandacht voor het grote geheel

De beste werkplekken geven werknemers het gevoel dat ze een functie hebben, dat ze ertoe doen en dat ze het verschil kunnen maken. Er is een direct verband tussen de vraag of je medewerkers het gevoel hebben dat ze ertoe doen en de tijd dat ze bij een bedrijf blijven. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeksbureau Gallup. Stel een heldere missie op en zorg dat het voor je medewerkers duidelijk is op welke manier ze daaraan kunnen bijdragen.

3. Gebrek aan empathie

Goede werknemers gaan vaak weg omdat ze een ander (beter) aanbod hebben gekregen. Weinig loyaliteit vanuit de kant van je personeel, zou je zeggen. Maar andersom tonen ondernemers óók weinig empathie. De oplossing is simpel: luister naar je mensen. Door open te staan voor problemen en suggesties van je werknemers, geef je je personeel het gevoel dat ze in een bedrijf werken dat hen belangrijk genoeg vindt om naar te luisteren.

4. Geen (effectieve) motivatie

Extrinsieke motivatie is motivatie die van buiten komt, bijvoorbeeld salaris. Intrinsieke motivatie komt van binnen, bijvoorbeeld de behoefte van je werknemers om hun werk goed te doen of een succesvol product te creëren. Vinden jouw werknemers alleen extrinsieke motivatie bij jouw bedrijf, dan zullen ze niet lang blijven. Een flink salaris lijkt een goed middel om je personeel aan je te binden, maar het is niet de manier om je personeel uit te dagen.

5. Toekomstloos

Werknemers willen de mogelijkheid hebben om te groeien binnen je bedrijf. Natuurlijk kunnen ze niet allemaal eindigen als bedrijfsleider, CEO of mede-eigenaar, maar als mensen het idee hebben dat ze verder kunnen groeien, is de kans groter dat ze langer bij je blijven. Maak geen geheim van de stappen die je werknemers kunnen maken en voorkom dat ze naar de concurrent verdwijnen om dáár carrière te maken. 

6. Geen lol op de werkvloer

Werk mag best een beetje speelser worden. De tijd van strakke schema's en gebaande paden is voorbij. Maak het leuk voor je personeel: geef hen verantwoordelijkheid en laat hen meewerken aan innoverende, spannende plannen. 

Bron: Forbes

Auteur

Lenneke Arts