15 procent personeel presteert ondermaats

Eén miljoen mensen lopen de kantjes er vanaf op hun werk.

17 juni 2013

Gemiddeld 15 procent van het personeel in Nederland presteert ondermaats, blijkt uit onderzoek onder 305 Nederlandse bedrijven. Anders gezegd: één miljoen mensen lopen de kantjes er vanaf op hun werk.

Van de 7.705.000 werknemers in Nederland, presteren zo'n 1.000.000 werknemers ondermaats. Tenminste, als je afgaat op het onderzoek van Direction Europe onder 305 respondenten.

40 miljard 

Daarmee geven Nederlandse ondernemers veel geld uit aan mensen die onvoldoende presteren: 40 miljard. Weet je het tij te keren en van je niet-presterende mensen, weer goed presterende mensen te maken, dan kan je dat veel geld opleveren. Uit wetenschappelijk onderzoek van HPO Center blijkt dat ondernemers die besluitvaardig omgaan met niet-presteerders, financieel en strategisch beter presteren dan vergelijkbare organisaties in de sector. 

Onwil

De reden waarom veel werknemers ondermaats presteren, is uiteenlopend. 25 procent van de respondenten meent dat een niet-presterende werknemer gewoon niet beter wíl. Ook het onvoldoende geven van feedback zien ondernemers als een belangrijke oorzaak van verminderde prestaties bij personeel. 

Direct na sollicitatie

62,3 procent van de respondenten vindt dat het niveau van werknemers daalt gaandeweg het dienstverband. 37,7 procent van de respondenten merkt al direct na het aannemen van een nieuwe werknemer dat diegene niet goed presteert. 

Tips

Hoe kun je prestaties van je werknemers verbeteren en hoe voorkom je dat je werknemer een niet-presteerder wordt? Gebruik deze tips:

  • Besteed veel tijd en aandacht aan je werving en selectie. Zo verklein je de kans dat je personeelslid al direct na het aannemen tegenvalt.

  • Geef regelmatig feedback. Daarmee zorg je dat je werknemers hun talenten ontwikkelen.

  • Voer beoordelings-, functionerings- en loopbaangesprekken, waarin je samen met je werknemers doelen opstelt en reflecteert op behaalde resultaten. Doordat ze focussen op verbetering van zichzelf, worden ze productiever en van hogere waarde voor je onderneming.

  • Geef het goede voorbeeld. Als jij enthousiast en passievol met je onderneming bezig bent, breng je dat over op je personeel.

  • Pas je leiderschapstijl aan aan de huidige manier van werken. Op naar het nieuwe leiderschap!

Auteur

Lenneke Arts