Personeel ontevreden over beoordelingsgesprek

Ontevreden werknemers op zoek naar ander werk

27 maart 2014

Nederlandse werknemers zijn niet erg positief als het gaat om hun eindejaarsgesprek. Een kwart geeft aan uit te kijken naar een nieuwe baan omdat het beoordelingsgesprek niet verlopen is zoals verwacht. Dit blijkt uit een enquete van de NationaleVacaturebank.

Opvallend is dat 30 procent van de ondervraagden begin februari nog geen beoordelingsgesprek heeft gehad. Dit blijkt uit de enquete onder ruim duizend respondenten. Eerlijkheid wordt het belangrijkste gevonden tijdens het beoordelingsgesprek, vindt 63 procent van de ondervraagden. Een kwart vindt opbouwende kritiek in het gesprek van grote waarde. Ingrid Spierts van NationaleVacaturebank: "Traditioneel staan in de maanden december en januari de beoordelingsgesprekken op de agenda. Wat opvalt is dat werknemers een positieve beoordeling niet vanzelfsprekend vinden. Zij merken dat er op de werkvloer kritisch wordt gekeken naar prestaties én de bijbehorende beloning." Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten wel waarde hechten aan het eindejaarsgesprek. Slechts acht procent zegt het beoordelingsgesprek niet belangrijk te vinden.

Geen geld erbij

Het merendeel van de respondenten (70 procent) geeft aan geen salarisverhoging te verwachten. Achteraf is de respondenten gevraagd hoe het beoordelingsgesprek is verlopen. 11 procent had een zeer positief gesprek en kreeg een flinke salarisverhoging. 28 procent kon niet rekenen op een loonsverhoging, maar was wel tevreden over de beoordeling. Voor één derde verliep het gesprek minder positief: 5 procent geeft aan dat de beoordeling kritischer was dan gedacht. Bij maar liefst een kwart (24 procent) verliep het gesprek totaal niet als verwacht, deze werknemers geven aan op zoek te gaan naar een andere baan.

Extreem onaardig

Op de vraag hoe de manager zich gedraagt tijdens het beoordelingsgesprek, geeft 42 procent aan dat zijn of haar baas altijd positief is. 17 procent van de respondenten ervaart de manager als extreem onaardig tijdens het gesprek. Eén derde laat weten dat de manager kritischer is dan anders. Uit het onderzoek blijkt verder dat bij bijna één op de tien managers het zweet in de handen staat tijdens een beoordelingsgesprek: 8 procent van de ondervraagden geeft aan dat de manager zenuwachtiger is dan zij zelf.

Auteur

Patty Sjerps