Personeelsuitje

Column Bart Groothuis | 5 tips voor een leuk event

14 juli 2014

Mijn vorige column over ‘klantevents’ is goed ontvangen en een lezer stelde me de vraag: “En Bart, hoe kijk je dan aan tegen personeelsuitjes?” Ja, dat is ook zo’n ‘ding’ waar je als ondernemer flink hoofdpijn van kan krijgen. Want wat ga je doen? Is er een activiteit? Bijvoorbeeld bowlen, of vliegeren? Of is het een (theater) voorstelling? Of zo’n feest met muziek zo hard dat je elkaar niet eens kunt verstaan?

In dit artikel

Het begint vaak met de vraag: ‘Doen we alleen wat voor de medewerkers, of nodigen we ook de partners van de medewerkers uit?’ Veel partners vinden het best leuk om eens een keer de gezichten te zien bij de namen waarover onder het avondeten thuis wordt verteld. Maar hoe organiseer je dat: ‘even de gezichten erbij’? Partners de hele dag uitnodigen kost natuurlijk direct het dubbele van wat een ‘uitje’ kost als je dat alleen voor de medewerkers doet.

Er zijn bedrijven die rond de jaarwisseling heuse galadiners organiseren voor medewerkers en partners. Volgens mij zit zeker driekwart van het thuisfront helemaal niet te wachten op dit soort chique diners in galakleding. Een vaste tafelschikking, met tussen de gangen door een bedrijfspresentatie “vorig jaar ging het slecht, dit jaar ging het beter, volgend jaar moet het echt beter gaan, dus mensen, we moeten er allemaal een tandje harder tegen aan.” Erg gezellig. 

Woutertje

Een onuitwisbare indruk heeft de volgende gebeurtenis op me gemaakt, waarbij ik om privacyredenen de namen heb aangepast. We hebben een personeelsfeest waarbij het hele gezin is uitgenodigd. Ik zit net lekker rustig zit te eten als Woutertje langs komt stuiven. Wouter is het 8-jarige zoontje van collega Rob. Alles waar ik me bij Rob aan erger, zie ik bij Woutertje tienvoudig uitvergroot. Het kind is een enorm drammerig zeurkind, duidelijk slecht opgevoed, praat met volle mond en kan geen tien tellen zijn kwek houden. Zelfs als de directeur tussen de gangen door een toespraakje houdt, blijft Woutertje maar kwekken. En nee, natuurlijk Rob grijpt niet in. Hij blijft er maar een beetje om lachen: "Zo leuk hè? Zo veel pit, karakter en een eigen willetje?'' Als de kinderen even later allemaal in het zwembad spelen, zie ik Woutertje weer klieren. Onder water zwemmend zie ik dat Wouter bij een paar kleine kinderen de stop uit het luchtbed trekt. En collega Rob staat er bij en kijkt er naar en doet (net als bij zijn uit de hand lopende projecten op het werk) helemaal niets.

Maar één van de andere kinderen in het zwembad, een ouder broertje van een klein meisje dat huilend op een langzaam zinkend luchtbed zit, ziet Wouter boven water komen en doet wel wat. Net als Wouter boven water komt en zijn mond wagenwijd open heeft om een hap lucht te nemen richt deze knul met twee handen heel handig een grote golf water in de mond van Wouter. Wouter verslikt zich geweldig en komt hoestend en proestend en natuurlijk huilend aan de kant. Binnen no-time gaan Wouter en Rob verhaal halen bij ‘de dader’. Die dader (mijn held) heeft de bui al zien hangen en is al naar zijn vader (collega Ben) gerend. Ben en Rob zijn op het werk geen vrienden en nu, na de ‘misdragingen’ van hun zoons, wordt de verhouding er niet beter op. Het loopt helemaal uit de hand als de echtgenotes van Rob en Ben er ook bijkomen en zich er mee gaan bemoeien. Binnen een halve minuut beginnen ze aan elkaar te trekken en te duwen en even later ontstaat er een heuse knokpartij, waar binnen de kortste keren een man of acht bij betrokken is. Wat begon als een tam en saai personeelsuitje werd zo toch nog een ‘happening’ waar op het werk nog járen over gesproken werd.

5 tips

Natuurlijk wil je dat er over je uitje gesproken wordt. Maar misschien kun je beter deze tips opvolgen: 

  • Doe het uitje bij voorkeur onder werktijd. Of op een vrijdagavond, maar zeker niet op zaterdagavond.

  • Als je de partners er bij uitnodigt, houd het uitje dan vooral kort. Immers de partners willen wel even-de-gezichten-van-de-collega’s-zien, maar dat moet geen uren duren. Houd dan ook alle speeches heel kort (max 5 minuten), want de partners zijn helemaal niet geïnteresseerd in alle ins-and-outs van het bedrijf.

  • Zorg er ook voor dat mensen niet ‘vast’ komen te zitten, dus geen vaste tafelschikkingen en chique diners, maar liever een barbecue of een lopend buffet.

  • Zorg vooral dat er ‘iets’ te doen is. Bijvoorbeeld bowlen, of andere spelletjes die maken dat mensen in beweging blijven en van plaats en gesprekspartner kunnen wisselen.

  • Doe het in de buurt van de woonplaats van de meerderheid van de medewerkers.

Auteur

Bart Groothuis