Hoe word je een aantrekkelijke werkgever?

Column l Is het hier wel leuk?

27 augustus 2012

Werkgevers die worstelen met de vraag hoe ze een aantrekkelijke werkgever kunnen zijn, zouden volgens mij eens moeten kijken naar wat kinderen willen.

Whitepaper Hoe bedien ik mijn klanten online?

Wat wil je later worden?

Ik hoor best vaak ‘Wacht maar tot de jongeren van nu op de arbeidsmarkt komen, dan…’, wat een waterdichte onderbouwing is voor elke toekomstvoorspelling. Natuurlijk verandert er wat. Vergrijzing, globalisering, internet: het drukt. Maar van nature blijft de mens dezelfde persoon. We denken nog steeds in termen van vechten en vluchten, winnen en verliezen, blijdschap en pijn.

Generatie Y 

Ik las laatst dat de Nederlandse generatie Y (geboren eind 1970-2000) een unieke generatie is, met als enige reden dat die generatie voor het eerst in complete veiligheid en weelde opgroeide. We kunnen ons voor het eerst echt niet meer voorstellen dat wij oorlog krijgen met onze buren. Of dat er honger is. De enige ‘crisis’ die we kennen is de dotcom-crash en de Twin Tower aanslagen in 2001. Maar we aten er niet minder om en we gingen nog steeds 2 keer per jaar op vakantie. Eigenlijk een beetje een vadsig Dagobert Duckgevoel dus. Tja, en wat willen die nou voor werk doen? En waarom?

Hypotheek en status

Kinderen hebben weinig idee van status. En ze weten nog niet wat een hypotheek kost. Als je ze vraagt wat ze later willen worden, dan lijkt er maar één ding te zijn wat hun keus bepaalt. Wat denk je dat dat is…? Op www.nationalekinderkrant.nl kunnen kinderen zeggen wat ze willen worden. Ruim 2.000 kinderen van 10-12 jaar hebben gereageerd. Wat zijn de topberoepen van 2011? Astronaut? Ontdekkingsreiziger? Dokter? Mis!

Burgemeester of brandweerman?

Ver bovenaan staat modeontwerper (565 stemmen). Daarna komt profvoetballer (257 – dat zijn vast de jongens) en daarna acteur/actrice (211). Verder vind ik dolfijnentrainer (177) en gamebedenker (81) opvallend. En opvallend onderaan zie ik brandweerman (26), DJ (21), boswachter (12) en burgemeester (11 – moest vast van papa). De kinderen die kozen voor gelukkig (47) en vader/moeder (46) kunnen nu al niet meer stuk natuurlijk.

Een volwassene vertelt een ingewikkeld verhaal als je vraagt wat hij/zij graag voor werk wil doen. Voor een kind is er maar 1 reden: Het moet vooral leuk zijn. ‘Voetbal is mijn leven.' 'Ik wil net zo goed zijn als Messi.' 'Omdat ik het goed kan.' 'Ik wil elke dag wel voetballen!’ En ook: ‘Omdat ik van mode hou.' 'Ik vind kleren leuk.' 'Ik kan goed kleren verzinnen en tekenen.' 'Mode maken lijkt me heel leuk.' 'Ik heb ervan gedroomd!’ Lees maar eens wat kinderen schrijven over de profvoetballer.

Is het hier wel leuk?

Werkgevers die worstelen met de vraag hoe ze een aantrekkelijke werkgever willen zijn, zouden volgens mij eens moeten kijken naar wat die kinderen hierboven antwoorden. Hoe maak je het werk nou echt leuk? Zodat je collega’s het wel elke dag zouden willen doen? Zodat ze vinden dat ze er goed in zijn? Zodat ze een voorbeeld hebben? Zodat ze er steeds beter in worden? Het bekende filmpje Fish laat zien dat zelfs een vrij 'suffe' baan als visverkoper op de markt geweldig kan zijn. Even realistisch: we hoeven niet elke werkdag juichend wakker te worden want het is maar werk, toch is dit wel waar het om gaat. Nu en over 20 jaar.

Vergeet dus de moeilijke managementplannen, maar geef je volgende P&O overleg één thema: is het hier eigenlijk wel leuk?

Auteur

Willem van de Kerkhof