Wat is Personal Branding?

Column l ‘Help, ik ben een merk!’

27 augustus 2012

We zijn een Calvinistisch volkje. Je hoofd boven het maaiveld uitsteken doen we niet zo snel. Dat zit nu eenmaal niet zo in onze aard. Maar is dat eigenlijk nog wel zo?

Social media rukken op. We maken er meer en meer gebruik van. We geven bewust of onbewust meer van onszelf bloot. Vraagstukken als regelgeving, privacy, en verslaving zie je steeds vaker langskomen. In de slipstream van LinkedIn, Twitter en Facebook is daar Personal Branding. Wat moeten we daar nou weer mee?

Natuurlijk is dit overgewaaid uit de States. We moeten al zoveel profielen en bio’s bijhouden, Social Media vreet tijd en dan komt dit er ook nog bij; zoiets als jezelf als ‘merk’ positioneren. Dat gaat toch wel erg ver. Met een leuk LinkedIn profiel, inclusief wat aanbevelingen lukt het ook wel. Zo nu en dan nog wat slims roepen op Twitter en je bent al gauw bovengemiddeld. Toch?

Beestje bij de naam noemen

De vraag is: wil je bovengemiddeld zijn, sterker nog, ben je überhaupt op die manier wel bovengemiddeld bezig? Laat ik je gelijk maar op weg helpen. Het gaat hier helemaal niet om al dan niet gemiddeld zijn, of om borstklopperij, of willen opvallen. Personal Branding klinkt wellicht een beetje ver-van-je-bed, maar als je kijkt naar de betekenis er van, dan zul je zien dat het helemaal niet zo gek is om aandacht aan jezelf en dus aan je eigen merk te geven. Sterker nog, zonder dat je het wellicht in de gaten hebt, ben je er al regelmatig mee bezig. Telkens wanneer je LinkedIn aanpast of bijvoorbeeld een Tweet stuurt, is dat een vorm van Personal Branding. Waarom dat niet gewoon het beestje bij de naam noemen: Ja, ik doe aan Personal Branding! Ja, ik ben een merk!

Aan het roer zitten

En zo is het ook. Al realiseerde je je dat misschien niet direct. Door juist daar nu wel vaker bij stil te staan, is je eerste concrete stap naar het werken aan je merk gezet. Ken en erken jezelf. Er is niks mis met trots te zijn. Met Personal Branding ga je bij wijze van spreken zelf aan het roer zitten en ben je bewust bezig met je profilering. Je bepaalt zelf hoe je overkomt door heel bewust te zijn in wat je doet, schrijft, tweet, blogt, of wat dan ook. En hierin consistent te zijn. Temeer omdat het geheugen van internet onuitputtelijk is en informatie tot in de eeuwigheid te raadplegen.

Valkuil

Na bewustwording van wat je teweeg brengt, is de volgende stap veelal bewust worden van hoe de omgeving je ziet. Niet om dat beeld ineens aan te passen. Geenszins, authenticiteit is een absolute must. Want wanneer je jezelf een imago wilt gaan aanmeten, dan heeft je omgeving dat snel door. Dus stap niet in die valkuil. Bewust zijn van hoe anderen naar je kijken, helpt je om te gaan definiëren wat je wilt gaan accentueren, waar je wat meer de nadruk op wilt leggen. Dat kunnen je interesses zijn, je talenten, of bijvoorbeeld je ambities. Kortom, je gaat je identiteit vorm geven en daarna bewaken.

Merk-denken

Personal Branding, ach dat is toch meer iets voor ZZP’ers. Die hebben het nodig om goed over te komen bij nieuwe opdrachtgevers hoor ik zo nu en dan. Mis. Dat is te commercieel gedacht. Met in het achterhoofd dat iedereen uniek is, is de stap naar merk-denken niet zo’n hele grote. Start gewoon met Google te raadplegen, sla boeken over dit onderwerp erop na. Bepaal daarna of Personal Branding je aandacht nodig heeft, of op welke manier jij gaat werken aan jouw merk.

Tot slot nog een tip: leg je naam als domeinnaam vast. Voor het weet, is je naamgenoot je voor. Of erger nog, het domein is gekaapt. Een persoonlijke website sluit perfect aan op de Social Media waar je al gebruik van maakt. Ik heb die stap gezet en ben nu bezig met de uitdaging die relevante content heet. Het gaat tenslotte niet vanzelf.

Discussiëren over Personal Branding? Reageer. Bijvoorbeeld op Twitter of via Linkedin.

Auteur

Remco Doeve