'Stop met het africhten van je personeel'

Column | Leer je werknemers passie voor hun vak te ontwikkelen

29 augustus 2011

Mijn lengte is 1.97 meter. Combineer dat met mijn 68 kilo lichaamsgewicht en je begrijpt de uitdaging van de gemiddelde kledingverkoper die mij moet helpen aan een nieuwe broek.

Gelukkig vond ik vorige week na veel passen en meten een geschikt exemplaar. In al mijn naïviteit dacht ik te kunnen betalen. Maar de verkoopster had nog een vraag: ‘Kan ik u misschien nog ergens anders mee van dienst zijn?'

Och, natuurlijk kon die lieve schat dat. Ik meldde haar dat ik nog melk moest hebben, dat mijn dochter nog van het kinderdagverblijf gehaald moest worden en dat ik nog op zoek was naar een onderwerp voor een nieuwe column. Enigszins verrast keek ze me aan en stamelde: ‘Ehh…nu ben ik toch even de draad kwijt. Dit hebben we niet gehad in de cursus.'

Wat bleek? De verkoopster was op training geweest. Onder het motto ‘altijd hengelen naar omzet’ moesten alle verkopers voortaan bij iedere klant vragen of ze hen ‘nog ergens anders mee van dienst konden zijn’. Mijn broek zakte spontaan af.

Wilt u misschien de dagaanbieding?

Niet alleen in kledingwinkels heeft het virus van foute verkooptrainingen toegeslagen, ook benzinepomphouders zijn op cursus geweest. Sta je nietsvermoedend te pinnen, krijg je de vraag of je interesse hebt in twee pakjes kauwgom voor een euro. U weet wel, de ‘dagaanbieding’. Want laten we eerlijk zijn, als je die vraag 100 keer stelt, zijn er altijd wel twee klanten die een euro extra uitgeven en da’s toch weer omzet.

Ik moet dan altijd denken aan een foute huisgenoot van mij, die tijdens het stappen aan alle meisjes vroeg of ze met hem mee naar huis wilden gaan: ‘Echt waar, als je dat maar blijft vragen is er altijd wel eentje die toehapt’.

Verkopen zonder gezeik

Natuurlijk wil je dat je personeel zoveel mogelijk omzet voor je genereert. Maar waarom laat je je werknemers dan toch altijd van die foute zinnen ophoesten? Stop toch eens met het africhten van uw personeel. En begin dan eens met het aanleren van trots en passie op hun vak en voor jouw bedrijf. Als die kledingverkoopster de volgende keer enthousiast een leuk overhemd voor mij uit de rekken haalt, heeft ze een veel grotere kans op én een tevreden klant én meer omzet.

En tot slot nog een tip voor die benzinepomphouders: in Nieuw-Zeeland loopt bij ieder tankstation een medewerker buiten rond. Hij maakt een praatje, helpt mensen met tanken en geeft desgewenst een tip voor een leuk restaurant of een mooie wandelroute. Dàt is pas een dagaanbieding!

Auteur

Richard Engelfriet