Waarom begrijpen mijn medewerkers nu niet dat..?

Spreek je duidelijk uit over je verwachtingen

22 maart 2013

Uit pure frustratie overwoog de ondernemer die ik tegenkwam zijn bedrijf te verkopen. Hij was zo teleurgesteld over niet uitgekomen verwachtingen. Hij zat met zoveel vragen. Waarom begrijpen mijn medewerkers nu niet dat….? Waarom doen ze niet... Vul het zelf maar in.

Wat mij steeds opvalt, is dat ondernemers zo slecht communiceren over verwachtingen, wensen en doelstellingen. Ze durven vaak niet helder te zijn. Dat is een droevige constatering. Gelukkig is er wat aan te doen.

Schuren en knarsen

Lieve ondernemers en leidinggevenden. Ik doe u een wild voorstel. Doe eens gek en spreek de waarheid. Ik weet, het is ongebruikelijk en het komt niet vaak meer voor. Maar als je bijvoorbeeld twijfelt aan de inzetbereidheid van je medewerker. Spreek dat dan uit. Zeg dan: ‘Ik heb twijfels over je inzetbereidheid en wel om de volgende redenen’. Benoem de redenen. Luister naar de antwoorden die komen. Schuurt en knarst het ergens? Zeg dan: op deze punten schuurt en knarst het nog, ik heb niet het volledige vertrouwen. Het zou fijn zijn als ik dat wel had.' Benoem met welk gedrag en welke houding je vertrouwen toe zal nemen. Benoem ook met welke gedragingen je vertrouwen afneemt.

Teleurstellingen

Je medewerkers kunnen namelijk niets met frustraties en pijn over teleurstellingen. Dat levert een 'papa is niet boos, papa is verdrietig’-effect op. Daar zit niemand op te wachten. Wat wèl effect heeft? Neem je verantwoordelijkheid en neem het initiatief om helder en duidelijk te zijn. Wat wil je? Waarom is dat zo belangrijk? Wat verwacht je van je team? Wat zijn de consequenties voor het bedrijf en voor je medewerkers als verwachtingen niet (kunnen) worden waargemaakt? En: Wat mag de medewerker van jou verwachten?

Eerlijkheid

Echt, het is allemaal niet zo moeilijk. Het gaat echter om openheid en eerlijkheid. Maar misschien nog wel meer: houd de moed erin. Dat leert je niet uit een management boek. Maar eenvoudigweg door het te doen. 

Mine van Wychen

HRD adviseur