'De beoordelingscyclus is nu veel minder eenrichtingsverkeer'

Internetbureau Rhinofly omarmt 360 graden feedback

16 maart 2012

Creatief, bevlogen, informeel, jong en een tikkie eigenzinnig. Zo zou je de bedrijfscultuur van internetcommunicatiebureau Rhinofly kunnen typeren. Allesbehalve hip was de jaarlijkse beoordelingscyclus. Die haperde dan ook al enige tijd. Dankzij het Excelleren-project staat de organisatie weer op scherp.

Naam:  Roy Pereira

Functie: Manager Operations & Development

Bedrijfsnaam: Rhinofly

Opgericht: 1999

Bedrijfsvorm: BV

Aantal werknemers: 36

Het in Utrecht gevestigde Rhinofly is een fullservice internetbureau. Het bedenkt concept en strategie, maar doet ook uitvoering en beheer van internettoepassingen. Van websites, apps, social media tot games. Het jonge bureau was onder meer bedenker én ontwikkelaar van de bekende vacaturesite www.werkenbijdeoverheid.nl. 'Een belangrijk succes,' aldus Roy Pereira, manager Operations & Development.  Enkele andere grote namen in het portfolio zijn: ABN AMRO, Audi, Athlon, Reed Business, PLUS Supermarkten, TNT Post, V&D en Wageningen Universiteit.

Rhinofly groeide. Wat dertien jaar geleden begon als liefhebberij, groeide vijf jaar geleden uit tot een onderneming met 18 medewerkers. Nu telt het team 36 mensen. Als gevolg van de groeispurten, lag de focus jarenlang op resultaat. Personeelsbeleid? 'Dat hadden we wel maar we namen daar nooit de tijd voor. Tot vorig jaar. Toen besloten we het hr-beleid serieus te nemen. Het Excelleren-project kwam wat dat betreft op een mooi moment.'

Eenrichtingsverkeer

Het Excelleren-project leidde tot het invoeren van een vorm van performance management. Een bijzondere. Dankzij de frisse aanpak van de hr-adviseur stapt Rhinofly dit jaar over op de '360 graden feedback'. Wat houdt dat in? 'Medewerkers worden voortaan beoordeeld op de input van hun leidinggevende, de projectleider en een directe collega. Ook geven ze zichzelf cijfers. Deze beoordelingsvorm heeft veel voordelen. Het is laagdrempelig, minder eenzijdig en snel beschikbaar. Maar het past vooral veel beter bij onze informele cultuur.'

Grappig

'Wat grappig is: we waren al heel vertrouwd met de 360 graden feedback. We bouwen al jaren soortgelijke internettools voor klanten zoals Ernst & Young', zegt Pereira. 'We hadden er nooit aan gedacht om het in onze eigen organisatie te gebruiken.  

Practice by doing

Het internetbedrijf wil in de toekomst gerichter gaan opleiden. 'Niet dat er bij ons niet wordt geleerd. Onze mensen zijn juist heel 'eager' om te leren. Zo 'sleutelen' programmeurs vaak 's avonds nog aan hun project. Ze leren door 'practice by doing'. Door het zelf uit te vinden. Helemaal goed natuurlijk. Toch kan het geen kwaad om inzichtelijk te krijgen welke competenties en kennis we in huis hebben en waar mensen zich nog in kunnen ontwikkelen. Een technicus is niet altijd even goed in commniceren. Een accountmanager heeft misschien de wens gestructureerder te werken.'

Mentaliteit

Over vijf jaar hoopt Rhinofly multidisciplinair te kunnen werken. 'We denken nu nog te veel in hokjes. Terwijl de verschillen tussen bijvoorbeeld een webdeveloper en een webdesigner niet zo groot zijn. Zij zouden onderling best werk kunnen uitwisselen. Dat gebeurt alleen niet omdat ze het nog niet gewend zijn. Dat is vooral een mentaliteitskwestie. Dat hopen we in de toekomst te doorbreken.'

Auteur

redactie - Ellis Emeis