Maak je personeel gelukkig

Slim Werken Slim Reizen in praktijk

12 september 2017

"De Nieuwe Werker stelt eisen aan zijn werk, werk moet leuk zijn. Anders gaat hij of zij op zoek naar iets anders," zegt droombaan goeroe Huub van Zwieten in een gesprek met voorzitter SWSR Lodewijk de Waal.

Huub van Zwieten geeft tijdens de regionale Ondernemerscongressen voor MKB'ers workshops over de kunst van het motiveren.

"Dat klinkt natuurlijk logisch om personeel zoveel mogelijk te motiveren," begint Van Zwieten zijn gesprek met Lodewijk de Waal, "maar voor veel ondernemers is dit nog steeds het lastigste onderdeel van het runnen van een bedrijf. In de sessies die ik doe zijn deelnemers echter wel heel nieuwsgierig en leergierig over hoe ze dat wel aan kunnen pakken." 

Neem personeel serieus

Lodewijk: "Iedere werknemer is uniek en heeft daarom heel veel potentieel. Maar wat moet je nu doen om dat te vertalen naar productiviteit?" 

Huub: "De eerste stap is natuurlijk om je personeel serieus te nemen. De Nieuwe Werknemer heeft eigen initiatief, maak daar gebruik van. Als een werknemer iets wil doen, stimuleer dat dan. Dat kan lijken alsof je daarmee geen vat meer hebt op je personeel, maar als een werknemer iets doet waar hij goed in is, wordt hij productiever. Je personeel gelijk behandelen betekent overigens niet dat je geen beslissingen meer mag nemen. Jij blijft de werkgever, en die moet kaders scheppen. Dat verwacht je personeel ook van je." 

Energie

Lodewijk: "Mensen zijn tegenwoordig minder afhankelijk van hun werk geworden. Waar men vroeger dertig jaar bij een baas werkte, is dat nu maar enkele jaren. Dat betekent iets voor de manier waarop mensen hun werk doen." 

Huub: "Dat klopt, maar daar kan je ook gebruik van maken. Juist van mensen die meer willen, kan je gebruik maken. Het is de nachtmerrie van iedere werkgever om een medewerker te hebben, die op kantoor slecht functioneert en geen stapje extra doet, maar die op de voetbalclub het vuur uit zijn sloffen loopt. De werkgever moet er dan voor zorgen dat die energie er ook op zijn werk uitkomt. De belangrijkste vraag die je eigenlijk moet stellen aan je personeel is: Welk gedeelte van je werk zou je ook blijven doen als je er niet voor betaald kreeg?"

Vertrouwen

"Wat betekent deze ontwikkeling dan voor het omgaan met Slim Werken Slim Reizen?" Huub: "Als je mensen vertrouwen geeft in hun werk, en ze bezig laat zijn met dingen die ze goed kunnen, hoef je ze niet constant aan het werk te zien. Je moet sturen op output in plaats van op aanwezigheid. Dat blijkt voor veel managers nog wel eens lastig. Als een werknemer zelf zijn tijd kan indelen, betekent dat ook dat hij soms 's avonds werkt en soms overdag naar de supermarkt gaat. Een werkgever vindt het toch nog vaak lastig als hij zijn personeel belt om drie uur 's middags terwijl die niet aan het werk is. Die heeft dan toch het idee dat de werknemer boodschappen doet in zijn tijd. Die gedachte moet je loslaten." 

Tevreden of gelukkig

Lodewijk: "Dit systeem werkt voor kenniswerkers natuurlijk al goed. Maar geldt het voor alle werknemers?"

Huub: "Ja, dat wordt vaak gezegd. Maar ik geloof dat alle soorten werknemers gemotiveerd in hun werk kunnen staan. Dat betekent dat ze gelukkig zijn. Dat is nog iets anders dan tevreden. En of dat nu is door een goed advies aan een klant geven of door heel mooi en secuur een riool aan te leggen, in beide gevallen worden werknemers gemotiveerd door hun eigen drijfveren. En daar heb je als werkgever ook het meeste aan."