En toen had ik medewerkers...

4 tips voor ondernemers die hun eerste personeel aannemen

26 maart 2013

Deze week had ik een leuk gesprek met een ondernemer. Een echte vakman; heel goed en gedreven in zijn specialisme, zijn zaakjes prima op orde. Er is één ding waar hij mee worstelt: het feit dat hij in korte tijd opeens zeven medewerkers heeft.

Aan de ene kant vindt hij dat gaaf: het betekent dat zijn bedrijf succesvol is. Aan de andere kant komt hij voor een aantal nieuwe uitdagingen te staan, want:

·      Hoe motiveert hij medewerkers?

·      Hoe maakt hij afspraken over resultaatgebieden?

·      Hoe en wanneer houdt hij functioneringsgesprekken?

·      Wanneer moet hij personeel bijscholing aanbieden?

·      Wat is zijn stijl van leidinggeven? En is deze effectief?

Allerlei uitdagingen die hij nog niet eerder in zijn loopbaan was tegengekomen, maar die wél essentieel zijn om zijn onderneming succesvol te maken en houden.

4 tips op weg naar goed leiderschap

In mijn gesprek met hem, gaf ik de volgende 4 tips:

  1. Deel de visie van je onderneming.

Waar ligt de kracht van je onderneming en waar ben je enthousiast over? Dit stimuleert en motiveert je medewerkers. Ze weten waar je naartoe wilt werken en willen hier samen met jou in investeren.

  1. Inspireer door een voorbeeld te zijn.

Gedrag dat je bij een medewerker wilt zien, laat je ook zelf zien. Dan gaat het natuurlijk niet alleen over op tijd zijn, maar ook over enthousiasme (richting klanten) en positiviteit uitstralen of een overleg goed voorbereiden. 

  1. Zorg dat de verwachtingen helder zijn.

Vaak ontstaan frustraties of irritaties in het werk, omdat wederzijdse verwachtingen niet worden uitgesproken. Welke taken en verantwoordelijkheden heeft de medewerker en welke resultaten wil je zien? Bespreek ze!

  1. Plan en houd regelmatig gesprekken.

Een vaste structuur van functionerings- en ontwikkelgesprekken is een hulpmiddel om te sturen op resultaten en ontwikkeling van je medewerkers. Laat je medewerkers nadenken over hun ontwikkelpunten en erken hun kwaliteiten, zodat je je medewerkers nog beter kunt inzetten.

Auteur

Gerdine Slot