Kwart personeel heeft slechte relatie met werkgever

Werknemers lijden onder slechte relatie met leidinggevende

15 november 2013

73 procent van de werknemers heeft een goede relatie met hun werkgever, maar de overige 27 procent typeert die relatie als 'niet goed'. En de meerderheid van de medewerkers lijdt daaronder.

Dat blijkt uit een onderzoek van StepStone dat is gehouden onder 5.600

werknemers uit Oostenrijk, België, Denemarkten, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zweden en Zwitserland.

Liever een andere baan

Van de 27 procent van de werknemers die geen goede relatie heeft met hun leidinggevende, vindt een derde dit geen probleem: het heeft geen effect op hun baan. Maar het overige deel van de medewerkers zoekt liever een andere baan. Deze mensen kunnen door de ontstane situatie niet prettig werken.

Werknemersrelatie in Nederland

Van de onderzochte landen, hebben de Zwitsers, Fransen en Nederlanders

de beste relatie met hun werkgever. Ongeveer vier op de vijf mensen in deze landen typeert deze relatie als 'goed'. 

Daartegenover hebben werknemers uit Duitsland en Oostenrijk de slechtste relaties met hun manager. Slechts 65 procent zegt een goede relatie te hebben. In Duitsland vindt één op de vier werknemers het erg dat zij geen goede relatie met hun leidinggevende hebben en in Oostenrijk vindt één op de vijf mensen dit. In de overige Europese landen kan de meerderheid van de medewerkers (70 procent) goed omgaan met zijn manager. Toch heeft één op de vijf geen goede band met zijn manager en wordt hierdoor negatief beïnvloed.

Tips

Hoe goed is jouw relatie met je werknemers? En doe je genoeg moeite om die te verbeteren en goed te houden? Deze tips kunnen je helpen:

  • Ga regelmatig met je werknemers in gesprek. Over werk, maar ook over privézaken. Toon oprechte interesse in je medewerkers.

  • Uit waardering. Je bent misschien geneigd alleen aan de bel te trekken als iets misgaat, maar complimenteer werknemers ook met zaken die ze wél goed hebben aangepakt.

  • Geef je werknemers vertrouwen, door verantwoordelijkheden te geven. Laat de taak dan ook écht los. Tuurlijk vertel je welk einddoel bereikt moet worden, maar het is aan je medewerker om de weg daarnaartoe in te vullen. 

Auteur

Lenneke Arts