Hoezo, de helft van de werknemers werkt te hard?

De helft van de werknemers werkt vaak over

15 december 2009

Gemiddeld werkt de helft van de werknemers achter kassa's in winkels of in de dienstverlening zeven uur per week meer dan in het contract staat. Dit blijkt uit een onderzoek van Randstad en onderzoeksbureau Blauw research.

Ondernemer versus werknemer

Als ondernemer van een bedrijf met 10 werknemers ben ik ontzettend blij met extra inzet van mijn personeel. Natuurlijk ben je als ondernemer  wel 60 tot 70 uur per week bezig om je doel te bereiken. Het kan heel frustrerend zijn wanneer je een discussie moet gaan voeren over een kwartiertje extra of het doorwerken tijdens de lunchpauze. Broodje achter het bureau hoeft nou ook weer niet, maar als de telefoon gaat moet hij toch worden opgenomen; klant is koning, lunchpauze of niet. Je wil als ondernemer dat je personeel hart heeft voor je zaak en dezelfde mentaliteit heeft als die je zelf hebt. Is dit een utopie of een managementstijl? Wat is eigenlijk je stijl als ondernemer? Doe hier de test.

Gezamenlijk doel

Hoe dan om te gaan met overwerk? Hoe motiveer je je personeel zo dat het bedrijfsbelang gelijk staat aan het belang van de werknemer? Hoe krijg je alle neuzen dezelfde kant uit? Het is natuurlijk altijd een spanningsveld wanneer je als ondernemer het onderste uit de kan wilt halen, maar niet bereid bent om je personeel daarvoor te compenseren. Sowieso een gelopen race, gaat niet werken. 

Enthousiasme, teamspirit en het hebben van een gezamenlijk doel dragen bij aan een betere prestatie van een onderneming. Als de trein gaat rijden, dan moet je er met z'n allen voor willen gaan. Dan betekent dat kwartiertje of uurtje extra knallen ook samen dichter bij het gezamenlijke doel komen. Zorg dan dus goed dat je weet aan wie je je taken delegeert.

Compensatie

Kortom, dat de helft van de werknemers flink overwerkt is prima, als ze er maar voor gecompenseerd worden. Geef eens een complimentje, een borrel, een cadeaubon of een bonus. Doe iets origineels met het bedrijf. Hardwerkend personeel is immers goud waard in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt. Wees er zuinig op.

Dit is een reactie op het artikel in NRC Next: "Helft werknemers maakt veel overuren"

Auteur

Willem Overbosch